لینک های دسترسی

Breaking News

ناکامی روسیه در ایجاد توافق قدرت ها برای نکوهش حمله بر سوریه


ایالات متحدۀ امریکا به سوریه هشدار داده و گفته که اگر حکومت آن کشور باردیگر به حملۀ کیمیاوی علیه سوری ها مبادرت ورزد، امریکا آماده است که بازهم سوریه را آماج حمله قرار دهد.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که امریکا و متحدین اش مراکز برنامه های اسلحۀ کیمیاوی سوریه را موفقانه آماج حمله قرار داده اند. خانم هیلی افزود: "مطمئن هستيم كه برنامه سلاح کيميايي سوريه را فلج ساختیم. در صورتی که رژیم سوریه به اندازه کافی نابخردانه پیش رود و قدرت ما را آزمایش کند، ما آماده هستیم تا این فشار را نگهداریم و ادامه دهیم."

ایالات متحده، بریتانیه، و فرانسه به روز شنبه حمله بر منابع مربوط برنامه سلاح های کیمیایی سوریه را بر مبنای قوانین بین المللی، مشروع اعلام کردند. این سه قدرت جهان در اجلاس فوری شورای امنیت ملل متحد که از سوی روسیه فراخوانده شده بود، گفتند که آن حمله برای جلوگیری از استعمال بیشتر سلاح غیر قانونی و ضد بشری ضروری بود.

سفیر روسیه در سازمان ملل ، خشم روسیه را نسبت به حملات هماهنگ شده برذخایر سلاح های کیمیایی و منابع تحقیقاتی سوریه ابراز نمود. وی گفت که روسیه خواستار توقف فوری چنین حملات بوده و میخواهد که از استعمال قوه به گونۀ "غیرقانونی" در آینده جلوگیری شود.

روسیه بازهم استدلال بر آن کرد که آن حملات مغایر قوانین بین المللی و منشور متحد است، اما سفیر فرانسه سخنان او را رد کرد. فرانسوا دیلاتر گفت که منشور ملل متحد "به منظور حفاظت از مجرمان طراحی نشده است".

کرین پیرس، فرستاده بریتانیا در سازمان ملل گفت که اقدامات محدود بود و از تلفات ملکی اجتناب گردید.

در نهایت، تلاش های روسیه برای به دست آوردن موافقۀ شورای امنیت برای محکوم کردن حملات طی یک قطعنامه، به شدت ناکام ماند و از جمع ۱۵ عضو این شورا، صرف سه رأی بدست آورد.

XS
SM
MD
LG