لینک های دسترسی

Breaking News

استولتنبرگ: با روسیه 'اختلافات قابل ملاحظه'داریم


ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو می‌گوید که متحدان ناتو و روسیه "اختلافات قابل ملاحظه" بر سر درخواست‌های روسیه برای قوانین امنیتی جدید در اروپا دارند، اما تاکید کرد که آنان آماده دیدار دوباره با نمایندگان کرملین استند.

آقای استولتنبرگ روز چهارشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) پس از یک نشست با هیات روسی در مقر ناتو در بروکسل گفت:"اختلافات قابل ملاحظه‌ای بین متحدان ناتو و روسیه بر سر این مسایل وجود دارد و حل این اختلافات آسان نخواهد بود. اما این یک نشانه مثبت است که همه متحدان ناتو و روسیه دور یک میز نشستند. "

ناتو و روسیه پس از دو سال امروز در بروکسل رو در رو گفت‌وگو کردند که هدف آن تنش زدایی و کاهش شمار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین بود.

پیش از این وندی شرمن، معاون وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه با هیات روسیه ملاقات کرده بود اما به نظر می‌رسد که مذاکرات آنان نیز پیشرفتی چندانی در پی نداشت.

استولتنبرگ افزود که متحدان ناتو توافق کردند که مجموعه‌ای از نشست‌ها را با مسکو در مورد موضوعات مختلف راهبردی برگزار کنند. اما او گفت: "[هیات]روسیه در موقعیتی نبود که با این پیشنهاد موافقت کند. آنها آن را رد نیز نکردند، اما نمایندگان روسیه به صراحت گفتند که برای پاسخ به ناتو به زمان نیاز دارند."

منشی عمومی ناتو هشدار داد که روسیه در مورد عضویت اوکراین در ناتو حق رای ندارد و خواستار "کاهش تنش" در مرز با اوکراین شد.

او گفت:"اوکراین به عنوان یک کشور مستقل، حق دفاع از خود را دارد. اوکراین تهدیدی برای روسیه نیست. این روسیه است که متجاوز است. این روسیه است که از زور علیه اوکراین استفاده کرده و به استفاده از زور ادامه می دهد."

این در حالی است که روسیه از ایالات متحده و کشورهای غربی خواسته است تا عدم پیوستن اوکراین به ناتو را تضمین کنند.

پیش از این دمیتروکولیبا، وزیرخارجهٔ اوکراین نیز گفته بود که روسیه حق ندارد در مورد پیوستن یا نه پیوستن این کشور با ناتو نظر بدهد.

او روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) گفت: "در رابطه به موضوع عضویت اوکراین در ناتو، روسیه حق رای ندارد. این خطرسرخ ما است که نه اوکراین و نه هم شرکای ما از آن عدول خواهد کرد.

وزیر خارجهٔ اوکراین افزود که کشورهای غربی چنین تضمینی به روسیه نخواهند داد، زیرا این به مثابهٔ شکست آنان خواهد بود.

روسیه همچنان از امریکا و متحدین ناتو خواسته است تا هیچ کشوری از اعضای پیشین شوروی سابق را به عضویت این پیمان نپذیرند.

کشور‌های غربی، به شمول ایالات متحده می‌گویند که روسیه با استقرار حدود ۱۰۰ هزار نیرو در مرز با اوکراین پلان حمله بر این کشور را دارد. اما روسیه گفته است که هیچ طرح برای حمله بر اوکراین را ندارد.

ایالات متحده یک بار دیگر هشدار داده که هرگونه حملهٔ روسیه بر اوکراین "هزینه بزرگی" را در قبال خواهد داشت.

روسیه در سال ۲۰۱۴ با حمله به اوکراین، شبه‌جزیره کریمیه را به خاک خود ضمیمه کرد و امریکا و اعضای ناتو نگران اقدام مشابه از طرف کرملین هستند.

XS
SM
MD
LG