لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه نیروی بیشتر هوایی در تاجیکستان مستقر می‌کند


روسیه از قبل ۷۰۰۰ سرباز پیادۀ خود را در تاجیکستان مستقر کرده است
روسیه از قبل ۷۰۰۰ سرباز پیادۀ خود را در تاجیکستان مستقر کرده است

روسیه می‌خواهد که شمار بیشتر نیروهای هوایی خود را به تاجیکستان اعزام کند و در عین حال مقام‌های روسی برای استفادۀ مشترک از یک پایگاه هوایی در تاجیکستان، سرگرم گفتگوها با دوشنبه استند.

پیش از این نیز ۷۰۰۰ سرباز روس در یک پایگاه نظامی در نزدیکی دوشنبه مستقر بود و سال گذشته چهار هیلیکوپتر جنگی و ترانسپورتی روسیه در پایگاه نظامی عینی تاجیکستان مستقر شد.

ایگور لیاکین فرولوف سفیر روسیه در تاجیکستان به خبرنگاران گفت که مسکو و دوشنبه روی توافقنامه‌ای کار می کنند تا به روسیه اجازۀ استفادۀ مشترک از پایگاه هوایی عینی و گسترش حضور نیروی هوایی را بدهد.

تاجیکستان که با افغانستان هم مرز است، از دید روسیه و غرب گذرگاه احتمالی تندروان اسلامی به آسیای مرکزی تلقی می‌شود.

وادی حاصلخیز و پرنفوس فرغانه که در مرز میان اوزبیکستان، تاجیکستان و قرغیزستان موقعیت دارد، به مثابۀ محراق شورشگری اسلامی در آسیای مرکزی پنداشته می شود که هدف اصلی آن روسیه می‌باشد.

روسیه سال گذشته به حمایت از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه حملات هوایی را بر مواضع شورشیان مسلح مخالف دولت اسد از جمله گروه دولت اسلامی، انجام داد.

ادارۀ امنیتی روسیه در ماه نوامبر از بازداشت ده نفر در کشورهای آسیای مرکزی خبر داد که به گفتۀ مقام‌های روسی همه با گروه دولت اسلامی ارتباط داشتند و حملات مسلحانه و انفجاری بر مسکو و سنت پیترزبرگ را طراحی می‌کردند.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG