لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ حملات روسیه بر تاسیسات سکتور انرژی اوکراین


وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) اعلام کرد که نظامیان این کشور در طول ۲۴ ساعت گذشته، به حملات خود علیهٔ تاسیسات سکتور انرژی اوکراین ادامه داده اند.

روسیه در حالی از ادامهٔ حملات خود خبر داده است که اوکراین می گوید بیشتر این حملات، با استفاده از طیاره های بدون سرنشین ساخت ایران صورت می گیرد.

ولادمیر زیلنسکی، ریيس جمهور اوکراین، ضمن ابراز بی اعتمادی در برابر حکومت ایران، گفت تهران در بدل فراهم کردن این طیاره ها به مسکو، پول بدست می آورد.

زیلینسکی در یک مصاحبه با تلویزیون سی تی وی کانادا گفت: "ایران به آنها طیاره های بدون سرنشین فراهم می کند. برای آنها زمینهٔ کشتار اوکراینی ها را فراهم می کند. این چیزیست که بر آن توافق کرده اند. در بدل پول توافق کرده اند."

اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه توافق کرد تا تحریم‌های جدید را بر آن نهادهای ایران وضع کند که طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) هایی را به روسیه فراهم کرده است که از آن در حملات بر اوکراین کار گرفته شده است.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی سه فرد و یک نهاد ایرانی "مسوول انتقالات درون" در قلمرو اتحادیه اروپا منجمد می‌شود.

یک روز قبل، ایالات متحدهٔ امریکا، بریتانیا و فرانسه نیز در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی در مورد انتقال طیاره های بی سرنشین ایران به روسیه، بر جلوگیری از آن متعهد شدند.

اما ایران و روسیه، نقش این طیاره ها در جنگ اوکراین را رد می کنند.

دیمیتری پولیینسکی، معاون نمایندگی روسیه در ملل متحد گفت: "غرب، در مطابقت با اعمال ننگین همیشگی خود، با اتهامات بی اساس که گویا قطعنامهٔ شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد نقض شده است، تلاش دارد که ایران را تحت فشار قرار دهد. ما قبلاً نیز چنین اتهامات بی اساس و توطئه ها را شاهد بوده ایم."

در عین حال، ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرده که در حال انفاذ حکومت نظامی در چهار ساحهٔ تازه اشغال شدهٔ اوکراین، می باشد. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا می گوید که این برنامهٔ روسیه بخاطر آسیب رساندن به اوکراینی ها طرح ریزی شده است.

بایدن گفت: "فکر می کنم که پوتین خود را در یک وضعیت بی نهایت دشوار می بینید. به باور من، یگانه ابزاریکه او در اختیار دارد، بی رحمی در برابر شهروندان اوکراین است تا آنان را برای تسلیم شدن وادارد. ولی آنان (اوکراینی ها) این کار را نخواهند کرد."

ولادیمیر پوتین به تاریخ پنجم اکتوبر الحاق چهار منطقه اوکراین را به خاک روسیه منظور و مصوبۀ پارلمان آن کشور را در این مورد توشیح کرد.

این اقدام پوتین روند قانونی الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون به روسیه را تکمیل کرد. اقدامی که غرب گفته است هرگز به رسمیت نخواهد شناخت.

XS
SM
MD
LG