لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و پوتین برای ختم جنگ سوریه تلاش می‌کنند


این نخستین مکالمۀ دو رهبر پس از حملۀ میزایل امریکا بر سوریه است
این نخستین مکالمۀ دو رهبر پس از حملۀ میزایل امریکا بر سوریه است

روسای جمهور ایالات متحده و روسیه روز سه شنبه از طریق تیلفون صحبت کردند. این نخستین مکالمۀ دو رئیس جمهور، پس از آن می باشد که روسیه حملات میزایل امریکا را بر سوریه محکوم کرد.

قصرسفید مکالمۀ تلیفونی دونالدترمپ را با ولادمیر پوتین "بسیار خوب" توصیف کرده اذعان داشته است که هر دو رهبر روی "جنگ داخلی سوریه و وضعیت با کوریای شمالی بحث کردند."

رسانه های روسیه به نقل از مقامات کرملین صحبت تیلفونی آقای ترمپ و پوتین را "سازنده و موثر" توصیف کرده اند.

کرملین گفته است که هر دو رهبر توافق کردند تا وزرای خارجۀ شان– سرگی لاوروف وزیرخارجۀ روسیه و ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا، برای بحث روی انفاد آتش بس جنگ شش سالۀ سوریه، گام بردارند.

قصرسفید جریان مکالمۀ آقای ترمپ و پوتین را نشر کرده که در آن آمده است "رئیس جمهور ترمپ و ولادمیر پوتین توافق کردند که درد و رنج در سوریه برای مدت طولانی ادامه یافته و تمام جوانب درگیر باید هرآنچه در توان دارند برای ختم خشونت ها انجام دهند."

آتش بس در سوریه

ولادمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه بر انفاذ آتش بس در سوریه تاکید ورزیده و قرار است چهارشنبه سوم ماه می در آستانه، مرکز قزاقستان، مذاکرات روی آتش بس سوریه آغاز شود.

یک نمایندۀ ایالات متحده در کنار ایران و ترکیه به آستانه رفته و در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

سلسلۀ از مذاکرات در زمان حکومت بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، به گونۀ مشترک از سوی روسیه و ایالات متحده رهبری شد که نتایج مطلوبی را در پی نداشت.

در جریان صحبت تلیفونی روز سه شنبه، آقای ترمپ و پوتین، همچنان روی ایجاد "مناطق امن یا با خشونت کمتر" در سوریه بحث کردند تا به منظور انجام کمک های بشری و سایر موضوعات یک آتش بس دوامدار نافذ شود.

صحبت تلیفونی آقای ترمپ با همتای روسی اش، سومین مکالمۀ این دو رهبر از زمان پیروزی دونالدترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می باشد.

هنری هیل، پروفیسور در پوهنتون جورج واشنگتن به صدای امریکا گفت که صحبت تلیفونی "مثبت" بوده است.

این پروفیسور امور بین المللی گفت "با این صحبت در قدم نخست و مهمتر از همه احتمال یک درگیری مستقیم نظامی میان روسیه و امریکا را در سوریه به حد اقل می رساند که همچو رویارویی می تواند پیامد های دشواری داشته باشد."

مقامات قصرسفید و کرملین می گویند که مذاکرات جریان دارد تا ملاقات دونالدترمپ و ولادمیر پوتین را در حاشیۀ نشست کشور های (جی ۲۰) که انتظار می رود در اوایل ماه جولای در شهر همبورگ آلمان برگزار شود، ممکن سازند.

XS
SM
MD
LG