لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و پوتین در مورد افغانستان صحبت کردند


مبارزۀ مشترک بر ضد گروه های دهشت افگن از جمله داعش، القاعده و طالبان از محورهای اساسی این گفتگو بود
مبارزۀ مشترک بر ضد گروه های دهشت افگن از جمله داعش، القاعده و طالبان از محورهای اساسی این گفتگو بود

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا" و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه" در تماس تلیفونی پیرامون مسایل مختلف جهانی از جمله وضعیت در افغانستان صحبت کردند.

قصر سفید با نشر خبرنامه‌ای گفته است که دو رهبر بر اهمیت مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی در شرق میانه و آسیای مرکزی صحبت کرده و نیز توافق کردند تا راه‌های همکاری بیشتر در مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های دهشت افگن کاوش شود.

چندین مقام امریکایی، روسیه را به حمایت از طالبان در افغانستان متهم کرده اند، اما مقام‌های روس این ادعاها را بی اساس خوانده و رد کرده اند.

این در حالی است که بر اساس استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا و افغانستان، حملات نظامیان امریکایی بر طالبان بیشتر شده است.

همچنان دو رهبر توافق کردند تا از تلاش های ملل متحد برای "حل و فصل صلح آمیز" جنگ سوریه، حمایت کنند. آقای ترمپ و پوتین گفته اند که باید به سوری های بیجا شده اجازه داده شود به خانه هایشان برگشته و "ثبات یک سوریۀ متحد، عاری از مداخله و پناهگاه امن دهشت افگنان" تضمین گردد.

افزون بر این بر اساس اعلامیۀ قصر سفید، آقای ترمپ و همتای روسی اش در مورد ایران، تهدید اتمی کوریای شمالی و بحران اوکراین نیز صحبت کردند.

دیدار رئیس جمهور روسیه با بشارالاسد، همتای سوری اش در شهر سوچی روسیه
دیدار رئیس جمهور روسیه با بشارالاسد، همتای سوری اش در شهر سوچی روسیه

صحبت تیلفونی آقای ترمپ با ولادمیرپوتین، یک روز پس از آن صورت می گیرد که رئیس جمهور روسیه مذاکراتی را با بشارالاسد، همتای سوری اش در روسیه، در بارۀ حل و فصل صلح آمیز جنگ داخلی سوریه برگزار کرد.

رئیس جمهور روسیه، در آستانه دیدار با رؤسای جمهور ایران و ترکیه و گفت‌وگو درباره جنگ داخلی سوریه، شب گذشته در شهر بندری سوچی میزبان بشار الاسد بود.

بنا بر اعلام کرملین، آقای پوتین در این دیدار از بشار الاسد خواسته با پیش نویس طرح صلح ابتکاری مسکو، تهران و انقره، برای پایان دادن به جنگ موافقت کند.

کرملین می گوید رئیس جمهور روسیه در گفتگو با آقای ترمپ بر تمامیت ارضی، استقلال و لزوم دریافت راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه تاکید کرده است.

روسیه و ایران در طول جنگ سوریه، که هفتمین سال خود را سپری می‌کند، از دمشق حمایت کرده‌اند و ایالات متحده و متحدان آن، از جمله ترکیه، از حامیان مخالفین حکومت اسد اند.

جنگ سوریه هفتمین سال خود را سپری می کند که حدود ۴۰۰ هزار کشته و میلیون ها بیجا شدۀ داخلی و مهاجر به جا گذاشته است.

واشنگتن پیشتر گفته است که نقشی برای بشارالاسد در آینده سوریه نمی‌بیند.

XS
SM
MD
LG