لینک های دسترسی

Breaking News

فضانورد روسی با سپری کردن بیش از ۸۷۸ روز در فضا ریکارد قایم کرد


 اولگ کونوننکو، فضانورد روسی 
 اولگ کونوننکو، فضانورد روسی 

اولیگ کونوننکو، فضانورد روسی روز یک‌شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) ریکارد طولانی‌ترین مدت در فضا را که ۸۷۸ روز و ۱۱ ساعت و ۲۹ دقیقه بود، شکست و ریکارد جدید را به نام خود قایم کرد.

گینادی پادالکا، فضانورد دیگر روسی تا کنون ریکارد طولانی‌ترین مدت اقامت در فضا را به نام خود داشت.

به گفته سازمان فضایی روسیه، کونوننکو که به تاریخ ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر کرده بود، در خزان سال روان به زمین باز گردد و تا آن زمان بیش از ۱۰۰۰ روز را در فضا سپری کرد.

او در مصاحبه‌ای از ایستگاه فضایی بین‌المللی فضایی که در مدار ۴۲۳ کیلومتری به دور زمین می‌چرخد به خبرگزاری تاس گفت: "من به این دلیل به فضا سفر می‌کنم که به آن علاقه دارم و نه برای قایم کردن ریکارد."

کونوننکو همچنین گفت نه تنها به این دستاورد افتخار می‌کند بلکه بیشتر افتخارش برای این است که یک فضانورد روسی هنوز ریکارددار کل مدتی است که انسان در فضا سپری کرده است.

اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال‌های اولیه رقابت فضایی با ایالت متحده ماهواره اسپوتنیک ۱ را در سال ۱۹۵۷به مدار زمین پرتاب کرد و سپس یوری گاگارین، فضانورد روسی اولین انسانی بود که در سال ۱۹۶۱ به فضا سفر کرد.

اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، برنامه فضایی روسیه دچار کمبود شدید بودجه شد.

با آنکه روابط ایالات متحدۀ امریکا و روسیه به خاطر حمله روسیه بر اوکراین، حمایت تسلیحاتی و مالی واشنگتن از کیف و اعمال پیهم تحریم‌های غرب بر مسکو تیره شده است، همکاری دو کشور در زمینۀ ماموریت های فضایی کماکان قوی مانده است.

روسیه گفته است که پروازهای مشترک با ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ تمدید شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG