لینک های دسترسی

Breaking News

حملات سایبری روسیه بر کشورهای عضو ناتو افزایش یافته است - گزارش


شرکت گوگل روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) اعلام کرد که حملات سایبری روسیه بر کشورهای عضو ناتو سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۰ چهار برابر و در اوکراین بیش از سه برابر افزایش یافته است.

گوگل که یک شرکت امریکایی است در گزارش جدید خود گفته است که افزایش حملات سایبری روسیه که همزمان با حملهٔ مسکو به اوکراین بوده، نشان می‌دهد که جنگ سایبری در درگیرهای آینده نقش عمدهٔ خواهد داشت.

در گزارش آمده است: "روسیه در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ هدف قرار دادن کاربران را در اوکراین ۲۵۰ در صد افزایش داد. هدف قرار دادن کاربران در کشورهای عضو ناتو در همین وقت به بیش از ۳۰۰ در صد افزایش یافته است."

در گزارش آمده است که مهاجمان سایبری تحت حمایت دولت روسیه حملات خود را در سال ۲۰۲۱ هنگامیکه روسیه برای حمله بر اوکراین آمادگی می‌گرفت، افزایش دادند.

نویسندگان گزارش گفته اند که "حملات سایبری در چهار ماه اول سال ۲۰۲۲ در اوکراین مخرب‌تر از هشت سال گذشته بودند و این حملات در ابتدای تهاجم به اوج خود رسیده بودند".

براساس گزارش گوگل مهاجمان تحت حمایت نیروهای مسلح روسیه "از بدافزارهای مخرب برای مختل کردن و تضعیف توانایی‌های دولت و نظامیان اوکراین استفاده کرده اند."

تهاجم سایبری علیه کاربران در سراسر کشورهای عضو ناتو شامل ربودن وبسایت‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و کمپاین‌های اطلاعاتی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عامه از جمله به نفع گروه روسی واگنر، بوده است.

گروه واگنر یک نهاد "بدنام" روسی است که از سوی استخبارات نظامی روسیه تمویل می‌شود و سربازان اجیر را جلب و جذب می‌کند. در پی تشدید جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از این گروه خواست تا زندانیان را برای جنگیدن به کار بگمارد.

گوگل در گزارش خود گفته است: "واضح است که سایبر اکنون نقش جدایی ناپذیر در درگیری‌های مسلحانه آینده ایفا می‌کند و شکل سنتی جنگ را متحول خواهد کرد."

در این گزارش همچنان آمده است که "جنگ باعث شد مهاجمان مورد حمایت دولت چین تمرکز خود را به سمت اهداف اوکراینی و اروپای غربی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد درگیری معطوف کنند".

XS
SM
MD
LG