لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: هدف نشست مسکو جستجوی راه حل صلح آمیز افغانستان است


نشست فارمت مسکو در مورد صلح افغانستان با حضور نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان، نمایندگان طالبان و نمایندگان کشورهای آسیایی میانه، چین، پاکستان، هند و ایران روز جمعه (۱۸ عقرب) ساعت ۱۲:۰۰ چاشت به وقت کابل، در مسکو، پایتخت روسیه آغاز گردید.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست گفت که هدف نشست فارمت مسکو، جستجوی راه حل مسالمت‌آمیز برای رسیدن افغانستان به صلح و مذاکرات بین الافغانی است.

آقای لاوروف افزود که مردم افغانستان هر روز قربانی می‌دهند و جامعه جهانی نیز خواستار افغانستان با صلح و ثبات است.

به گفته او، حل مشکل افغانستان فقط از "راه سیاسی" ممکن است که تمام افغان‌ها در آن شامل باشند.

وزارت خارجه روسیه یک ویدیوی کوتاه ررا در مورد این کنفرانس در تویتر خود پخش نموده است:

آقای لاوروف ضمن تشکری از اشتراک هیأت شورای صلح و طالبان مسلح در این نشست، گفت "اشتراک شما در نشست امروز، برای ایجاد فضایی کمک می‌کند که زمینه تماس‌های مستقیم میان حکومت افغانستان، طالبان و نمایندگان گروه‌های اجتماعی و سیاسی افغانستان فراهم گردد".

هیات چهارنفری شورای عالی صلح افغانستان شامل حبیبه سرابی، عزیزالله دین محمد و عبدالخیبر اچقون، معاونین این شورا، در نشست مسکو اشتراک کرده اند.

به نمایندگی از طالبان نیز هیات پنج نفری، شامل محمد عباس ستانکزی، عبدالسلام حنفی، شهاب الدین دلاور، ضیا الرحمان مدنی و محمد سهیل شاهین در این نشست اشتراک کرده اند.

لاروف حین سخنرانی در نشست صلح مسکو که در آن نمایندگان گروه طالبان نیز شرکت کرده اند
لاروف حین سخنرانی در نشست صلح مسکو که در آن نمایندگان گروه طالبان نیز شرکت کرده اند

شورای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده که در نتیجه این نشست، زمینه مذاکرات مستقیم میان نمایندگان این شورا و طالبان فراهم شود؛ اما طالبان گفته اند که نمایندگان آنان در این نشست، موقف این گروه را در مورد "پایان" حضور نیروهای خارجی در افغانستان بیان خواهند کرد و هیچ گفتگویی میان نمایندگان آنان و نمایندگان شورای صلح صورت نخواهد گرفت.

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به برگزاری این نشست گفته است که این نشست، ادامه نشست‌های قبلی تحت نام فارمت مسکو که در آن‌ها، نمایندگان کشورهای مستقل با هم گفتگو می‌کردند و افغانستان نیز در آن اشتراک داشت، نیست و در نشست امروزی، نمایندگان طالبان نیز دعوت شده اند.

وزارت خارجه افغانستان گفته که طالبان باید به گونۀ مستقیم با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

این وزارت، تاکید کرده که نمایندگان شورای صلح به عنوان یک نهاد مستقل در این نشست اشتراک کرده اند و روی آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان، بحث خواهند کرد.

این نشست، دومین نشست فارمت مسکو در مورد مذاکرات صلح افغانستان است که از سوی روسیه برگزار گردید.

این نشست در حالی برگزار گردید که روز پنجشنبه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان، دومین دور سفر خویش را به افغانستان و کشورهای منطقه آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG