لینک های دسترسی

Breaking News

تولید زعفران هرات ۲۵ درصد افزایش یافته است


مسوولان اداره زراعت ولایت هرات از افزایش ۲۵ فیصدی حاصلات گیاه زعفران در این ولایت خبر می دهند.

آنها می گویند که دهقانان هرات امسال بیش از چهار هزار کیلو زعفران برداشت کرده اند که ۹۰ فیصد زعفران تولیدی افغانستان را شامل می شود.

زعفران گیاهی است که از چندین سال به این سو به عنوان کشت بدیل برای کوکنار به دهاقین افغان توزیع می شود.

با اینکه در ابتدا کشت این گیاه در ولایت هرات طرفدار چندانی نداشت اما حالا اکثر دهقانان همه ساله زعفران کشت می کنند.

بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعتی ولایت هرات از افزایش ۲۵ فیصدی تولیدات زعفران این ولایت نسبت به سال گذشته خبر داده می گوید حالا این ولایت به مرکز تولید زعفران افغانستان مبدل شده است.

آقای احمدی همچنان از توزیع بیش از یکصد تن پیاز زعفران برای رشد کشت این گیاه در بین ۱۴۰۰ دهقان طی سال جاری در این ولایت خبر می دهد.

آقای احمدی گفت "خوشبختانه امسال، سالی طلایی برای دهاقین ولایت هرات بود، امسال ما هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران داشتیم و تولید ما اضافه تر از چهار هزار کیلوگرام یعنی بیشتر از چهار تن بوده که نسبت به سال گذشته اضافه تر از ۲۰ الی ۲۵ فیصد افزایش را نشان می دهد."

مسوولان اداره زراعت ولایت هرات همچنان از فروش بالای گیاه زعفران توسط دهاقین در بازارهای این ولایت خبر می دهند.

آمر امور زراعتی هرات میگوید دهقانان این ولایت توانسته اند یک کیلوگرام زعفران برداشتی خود را تا مبلغ یکصد و سی هزار افغانی در مارکیت بفروش برسانند.

بشیر احمدی می گوید امسال دهقانان این ولایت همچنان توانسته اند پیاز زعفران را به شماری دیگر از ولایات افغانستان توزیع کنند.

بشیر احمدی می گوید "ما امسال مارکیت بسیار خوب و عالی داشتیم که امسال یک کیلو زعفران بین یک لک و ده هزار تا یک لک و سی هزار افغانی همین حالا در بازارهای محلی هرات بفروش میرسد که دهاقین امسال از تولید زعفران بسیار راضی بودند و در کنار این هم امسال اضافه تر از ۲۵۰ تن پیاز زعفران هم که البته کمک بزرگی به دهقانان هرات شد به سایر ولایات فروختند."

اما شماری از زعفران کاران ولایت هرات می گویند با وجود اینکه در سه سال گذشته زعفران افغانستان مقام اول در جهان را از آن خود کرده، اما حکومت هیچ تلاشی را برای بهبود وضعیت کار آنان و بازاریابی برای این گیاه انجام نداده است.

شکور ایثار معاون شرکت خورشید زعفران در هرات است. او می گوید "به آن پیمانه ای که ریاست زراعت ادعا میکند قیمت بلند نرفته و تنها قبل از اینکه زعفران جدید به بازار عرضه شود حدود یک لک و سی هزار افغانی قیمت زعفران بود ولی حالا این قیمت در حدود یک لک و ده هزار افغانی بیشتر نیست با اینکه نسبت به سال گذشته روند خوبی است اما ما توقع داشتیم این قیمت بیشتر باشد و از دولت افغانستان تقاضامندیم سر این مسئله فکر کنند و یک استراتژی وپلان بسازند تا تمام زعفران افغانستان به یک قیمت بالایی بفروش برسد."

از جانب دیگر، حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعتگران هرات می گوید تا زمانیکه حاصلات زعفران در این ولايت به گونه استندرد و برابر با معیارهای جهانی پروسس و بسته بندی نشود وضعیت به همین گونه خواهد بود.

آقای خادم میگوید مقام های محلی هرات در گذشته وعده ساخت یک فابریکه پروسس و بسته بندی زعفران بگونه معیاری در این ولایت را داده بودند که تا بحال کار عملی آن آغاز نشده است.

آقای خادم می گوید "باید یک خانه زعفران ساخته شود تا در آنجا تمام معیارهای صحی و بین المللی کاملا در نظر گرفته شود و باید یک مرکز پروسس، بسته بندی ، لابراتوار و صادرات را در ولایت هرات داشته باشیم که از این وعده از طرف والی هرات داده شده بود ولی عملی نشده و فعلن بشکل پراکنده هر زارع و تاجر این گیاه را در بازارها خریداری و صادرات می کنند."

اداره زراعت هرات در حالی از افزایش حاصلات گیاه زعفران خبر میدهد که سه ماه پیش سفیر کشور چین در سفر به این ولایت غربی از علاقمندی کشورش برای خریداری تمام محصول زعفران افغانستان سخن زد.

XS
SM
MD
LG