لینک های دسترسی

Breaking News

آیا صلاح الدین ربانی از طیارۀ دولتی استفادۀ حزبی کرد؟


صلاح الدین ربانی حین پایین شدن از طیارۀ نظامی در میدان هوایی فیض آباد - بدخشان
صلاح الدین ربانی حین پایین شدن از طیارۀ نظامی در میدان هوایی فیض آباد - بدخشان

سید اکرم افضلی، رئیس اجراییۀ سازمان دیدبان شفافیت افغانستان، به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان باید واضح کند که آیا سفر آقای ربانی به ولایت بدخشان توسط طیارۀ نظامی، به کار رسمی وی ارتباط داشته، یا فعالیت حزبی وی.

صلاح الدین ربانی همزمان به حیث رهبر حزب جمعیت اسلامی و وزیر خارجه حکومت وحدت ملی افغانستان ایفای وظیفه می کند.

آقای ربانی دوشنبه (۱۶ اکتوبر) به ولایت بدخشان رفت و در گردهمایی هوارداران حزب جمعیت اسلامی سخنرانی کرد.

یک مقام در وزارت دفاع افغانستان که نخواست نامش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که وزیران زمانیکه ضرورت داشته باشند، از وزارت دفاع تقاضای تسهیل پرواز می کنند "اما آنان هیچگاهی نمی گویند که به اهداف حزبی" از منابع حکومتی استفاده می کنند.

آقای افضلی، رئیس اجراییۀ سازمان دیدبان شفافیت افغانستان اما گفت "اگر از این امکانات به صورت غیر قانونی و بر اساس روابط شخصی استفاده شده باشد، پرسان صورت گیرد و آقای ربانی باید پاسخ بدهد".

گردهمایی هواخواهان حزب جمعیت اسلامی در فیض آباد - بدخشان
گردهمایی هواخواهان حزب جمعیت اسلامی در فیض آباد - بدخشان

آقای افضلی همچنین تاکید کرد که سوء استفاده از منابع حکومتی توسط مقامات ارشد افغانستان یک امر رایج است و حکومت آن کشور راهبرد واضح برای پیگرد چنین افراد و جلوگیری از ضایع شدن منابع حکومت روی دست ندارد.

در همین حال، عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگه افغانستان، به صدای امریکا بدون اینکه تبصرۀ در مورد سفر آقای ربانی کند، گفت که سوء استفاده از موقف حکومتی در دولت افغانستان به طور گسترده صورت می گیرد و حکومت افغانستان راهبرد و تمایل برای مبارزه با فساد اداری، ندارد.

با وجود تلاش های پی هم، سخنگویان جمعیت اسلامی در این مورد حاضر به صحبت نشدند.

با آن که سازمان شفافیت بین المللی، افغانستان را در هشت فاسدترین دولت جهان رده بندی کرده است، مقام های افغان تاکید می ورزند که آنان در مبارزه با فساد اداری با قاطعیت عمل می کنند.

XS
SM
MD
LG