لینک های دسترسی

Breaking News

بند سلما هفتۀ آینده افتتاح میشود


بند سلما در ولایت هرات، کمک بلاعوض هندوستان به افغانستان
بند سلما در ولایت هرات، کمک بلاعوض هندوستان به افغانستان

پس از گذشت نزدیک به ۱۴سال از انتظار مردم افغانستان، منپریت وورا سفیر هند در کابل میگوید ۹۹ فیصد کار این پروژه تکمیل شده است و این بند هفتۀ آینده افتتاح خواهد شد.

بند سلما یکی از پروژه های مهم افغانستان میباشد که در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد.

کارهای ابتدایی این بند در سال ۲۰۰۳میلادی شروع و در سال ۲۰۰۶میلادی کار زیربنایی آن رسما آغاز شد.

آقای وورا که در راس یک هییت بلند رتبه برای بازدید نهایی از بند دوستی افغان – هند وارد هرات شده میگوید این بند به هزینه ۲۹۰ میلیون دالر از کمک های بلاعوض کشورش و تلاش انجینران هندی و افغان به پایان رسیده است.

او افزود:" تنها یک فیصد کارهای پاک کاری و رنگ آمیزی برای تکمیل شدن آن [بند سلما] باقی مانده است."

جنبه امنیتی

سفیر هندوستان همچنان از آموزش شماری از انجینیران افغان در کشورش جهت محافظت بهتر از بند سلما خبر داد.

منپریت وورا گفت که هیچ چالشی فرا راه بهره برداری از این بند وجود ندارد و افغان ها توانایی اداره بند دوستی افغان – هند را پس از خروج اتباع هندوستان از ولسوالی چشت هرات دارند.

او افزود:"تا بحال به تعداد ده نفر در قسمت بخش های تخنیکی بند درهندوستان آموزش دیده اند و به افغانستان بازگشته اند و من به اطمینان کامل میگویم اشخاص فهمیده و انجینیران تربیه شده دولت افغانستان ظرفیت و توانایی این را دارند که بعد از رفتن اتباع هندی از هرات ؛ بند سلما را اداره کنند."

مقام های محلی هرات نیز افتتاح بند سلما را موثر در رشد سکتور زراعت و بهبود وضعیت اقتصادی دهقانان در این ولایت عنوان میکنند.

فرهاد خادمی ولسوال چشت هرات گفت:"بند سلما یک پروژه عام المنفعه است به این منظور که ولسوالی هایی که در مسیر دریای هریرود قرار دارند میتوانند از آب این بند مستفید شوند و میتوانند به مکانیزه شدن زراعت خود کمک کنند."

همزمان جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید که با بهره برداری از این بند زمینه اشتغال برای شمار زیادی از جوانان در بخش زراعت فراهم میشود که در بهبود وضعیت امنیتی این ولایت تاثیر گذار است.

او علاوه کرد که دیگر جوانان با مخالفین مسلح دولت همکاری نخواهند کرد که این میتواند در تامین امنیت و بهبود آن موثر باشد.

بند سلما هرات
بند سلما هرات

واکنش مردمی

همزمان با سفر مقامات هندی به ولسوالی چشت ، شمار زیادی از باشنده گان این ولسوالی دست به مظاهره زده خواهان آسفالت سرک هرات- چشت و دریافت برق از بند سلما شدند.

مظاهره کننده گان میگویند که طی یک دهه اخیر در کنار نیروهای امنیتی در تامین امنیت بند سلما همکار بوده اند و حال که بند سلما تکمیل شده دولت به آنان برق نمیدهد.

مظاهره کنندگان ادعا دارند که هیچ نوع پایه و یا لین برق در قریه های آنان کشیده نشده و به ارتباط سرک هم بارها به آنان وعده داده شده اما تا به حال هیچ کار عملی صورت نگرفته است.

بند سلما که در زمان حکومت سردار محمد داوود خان طرح ریزی شده بود در ۱۷۰کیلومتری شمال شرق هرات و در مسیر دریای هریرود موقعیت دارد که گنجایش ذخیره نمودن ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را داراست.

این بند ۲۰ کیلومتر طول و۳.۷ کیلومتر عرض دارد که با بهره برداری آن ۴۲ میگاوات برق تولید و بیش از ۷۵ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد.

XS
SM
MD
LG