لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ پیشگیری حوادث طبیعی در موسم زمستان در بامیان


مسئولان اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی می گویند که درزمستان پیشرو، متخصصان امورکاهش حوادث طبیعی و برفکوچها درفصل زمستان، ازسازمان سارک، با اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث افغانستان برنامه های مختلف را جهت کاهش حوادث طبیعی و تلفات ناشی از آن روی دست دارند.

محمد دایم کاکر، رییس عمومی اداره ملی آمدگی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان، روز سه شنبه که با کارشناسان امور حوادث طبیعی ازسازمان سارک به بامیان سفرکرده بود دراین باره گفت " اولین برنامه آموزشی درباره کاهش تلفات ناشی از حوادث طبیعی را امروز ما باهمکاری متخصصین سارک در ولایت بامیان داشتیم و نیازمندی های این ولایت را در فصل زمستان مورد ارزیابی قرار دادیم."

هیئت اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی
هیئت اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی

بامیان از ولایات سرد سیر وکوهستانی افغانستان است که برفکوچها، بندش راه های مواصلاتی و حوادث طبیعی ناشی از برف باری ها همواره در فصل زمستان دهها قربانی بجا می گذارد.

از سوی هم مقام های محلی بامیان با اظهار نگرانی می گویند که آنان هیچگونه وسایل و امکانات در سال جاری برای بازگشایی راه های مواصلاتی از اثر برفکوچها و حوادث طبیعی در دسترس ندارند.

غلام علی واحدت، والی بامیان دراین باره گفت " متأسفانه بارش برف های سنگین، سیلاب ها وبرفکوچها سالانه درفصل زمستان ده ها قربانی می گیرد در این ولایت، اما اداره محلی و ریاست مبارزه با حوادث بامیان وسایل ماشینری مجهز، تیم های نجات و جای بود باش درکوتل های پر رفت آمد چون قوناق و شاتو که ولایات دایکندی و غور را با بامیان وصل می کند، نیز نداریم".

اما رییس اداره ملی مبارزه با حواث طبیعی کشور افزود که این اداره به همکاری بخش کاهش حوادث طبیعی سازمان سارک برنامه های جدیدی را امسال روی دست خواهند گرفت تا تلفات ناشی از بارش برف ها و برفکوچ ها درفصل زمستان، در ولایت بامیان کاهش یابد.

او افزود " پیشنهاد های اداره محلی بامیان را ما گرفتیم و با هماهنگی وزارت فواید عامه کشور می خواهیم خانه های امن دراطراف کوتل های قوناق و شاتو در ساحه ولسوالی های ورس و پنجاب ایجاد نمایم تا مسافران ولایات دایکندی و غور در فصل زمستان مصئون از حوادث طبیعی باشند".

ازسوی هم کارشناسان امورحوادث طبیعی، سازمان سارک در این ولایت از مستند سازی ساحات معروض به خطر در فصل زمستان خبرداده می گویند که بزودی نتایج تحقیقات ساحات معروض به خطر ناشی از حوادث طبیعی در این ولایت در اختیار نهاد های بین المللی جهت جذب کمک های بشردوستانه آنان، به دسترس نهاد های بین المللیل قرارخواهد گرفت.

این در حالیست که بامیان درسال ٢٠١٥ میلادی به عنوان اولین مرکز فرهنگی کشورهای عضو اتحادیه همکاری های جنوب آسیا یا سارک برگزیده شده است.

نمایندگان سارک می گویند که بزودی یک عنوان کتاب راهنما از خطرات ناشی از برفکوچها و حوادث طبیعی در فصل زمستان برای بامیان به چاپ می رسد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG