لینک های دسترسی

Breaking News

روز ۲۲۰ کودک افغان به دلایل مختلف می‌میرد - گزارش


تنها روز ۲۶ کودک افغان در اثر ابتلا به اسهال تلف می‌شود
تنها روز ۲۶ کودک افغان در اثر ابتلا به اسهال تلف می‌شود

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید که سالانه هزاران کودک افغان به دلایل مختلف جان می‌دهند.

حکومت افغانستان در حال هفته آگاهی از حقوق کودکان را راه‌ اندازی کرده است که برای تعدادی زیادی از کودکان افغان که با خشونت، محرومیت از تعلیم و تربیه و فقر زندگی می‌کنند، ممکن این هفته، معنای چندانی نداشته باشد.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در هفته آگاهی‌دهی از حقوق کودکان، روز چهارشنبه در کابل گفت، بربنیاد گزارش یونیسف، روزانه ده‌ها کودک افغان فقط به دلیل بیماری‌های اسهال می‌میرند.

او افزود "روزانه دست کم ۲۶ طفل زیر پنج سال، به دلیل بیماری‌های اسهال جان می‌دهند، و در سال این رقم به ۹۵۰۰ طفل می‌رسد... در مجموع اطفالی که سالانه جان خود را از دست می‌دهند نه تنها از جهت اسهال بلکه دلیل عوامل مختلف به ۸۰هزار طفل زیر پنج سال می‌رسد. که این رقم بسیار بالا است و واقعأ نگران کننده و جای تأسف است".

به گفتۀ معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، کودکان افغان در شش کتگوری از حقوق اساسی شان محروم اند و درمعرض خطر قرار دارند.

بیش از سه میلیون کودک افغان از حق دسترسی به تعلیم محروم اند؛ بیش از ۱.۲ میلیون کودک مصروف، کارهای شاقه اند و شماری زیادی از کودکان در معرض فقر اقتصادی قرار دارند، علاوه بر آن، تعدادی زیادی از کودکان افغان به انواع گوناگون، قربانی جنگ شده اند، بیش از یک صد هزار کودک معتاد به موادمخدر اند و تعدادی زیادی از کودکان افغان از خدمات صحی محروم اند.

در همین حال، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت در حدود نه قانون برای حمایت از اطفال در افغانستان وجود دارد و قانون حمایت از حقوق اطفال نیز در ۱۵ فصل و ۱۰۶ ماده در کابینۀ افغانستان تصویب شده و قرار است به زودی در ولسی جرگه مورد بحث قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG