لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان به زنان اجازه داد رانندگی کنند


عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که به زنان آن کشور اجازه خواهد داد رانندگی کنند.

پیش از این، زنان در عربستان اجازۀ رانندگی نداشتند که این موقفگیری ریاض، در سطح جهان به عنوان یک نماد سرکوبی زنان در حکومت نهایت محافظه کار آل سعود پنداشته شده بود.

این تغییر پالیسی حکومت ریاض در قبال زنان که قرار است سر از ماه جون سال ۲۰۱۸ جامۀ عمل بپوشد، از طریق تلویزیون دولتی عربستان سعودی و در عین زمان در یک رویداد خبری در واشنگتن اعلام شد.

رهبران عربستان سعودی نیز ابراز امیدواری می کنند که این تغییر پالیسی، به افزایش سهمگیری زنان در ادارات دولتی انجامیده و به رشد اقتصادی آن کشور ممد واقع می شود.

پیش از این، بسیاری زنان عربستان که می خواستند به کار بروند، یا باید به یک راننده معاش پرداخت می کردند یا هم یکی از اقارب مرد، آنان را به محل کار انتقال می داد.

در نظام سلطنتی عربستان سعودی، قانون شریعت اسلامی نافذ است. مقامات سعودی و روحانیون دلایل و توضیحات متعددی را به خاطر منع رانندگی زنان طی سالیان متمادی در آن کشور ارایه کرده اند.

برخی ها رانندگی زنان را در فرهنگ عربستان "نامناسب" عنوان کرده اند؛ برخی ها استدلال می کنند که رانندگی زنان منجر به گمراهی و سقوط خانوادۀ سعودی می گردد. یک روحانی، بدون ارایه کردن شواهد، ادعا کرده بود که رانندگی زنان باعث می گردد " تخمدان های آنان" آسیب ببیند.

گروه های راستگرا در عربستان سعودی، خواهان لغو قانون منع رانندگی زنان در عربستان سعودی شده بودند و برخی از زنان نیز به خاطر سرباز زدن و عدم تطبیق آن قانون، بازداشت و زندانی شده بودند.

زنان عربستان سعودی پیش از این اجازۀ رانندگی نداشته اند
زنان عربستان سعودی پیش از این اجازۀ رانندگی نداشته اند

تحرکیت برای تغیر پالیسی، در سال های اخیر با به قدرت رسیدن شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۲ سالۀ عربستان سعودی، ایجاد شد که به گفتۀ نویسندۀ مقالۀ نیویارک تایمز "برنامه های متعدد و گسترده یی برای رشد اقتصادی و اجتماعی نظامی سلطنتی عربستان دارد."

این لغو ممانعت رانندگی زنان، با احتمال زیاد، مخالفت های درون سلطنتی عربستان سعودی را نیز در پی خواهد داشت، جاییکه نظام پدرسالاری در خانواده ها حاکم می باشد.

اما، خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، روز سه شنبه طی یک کنفرانس خبری کوچک گفت "زنان قادر خواهند بود تا اجازه نامۀ رانندگی را بدون کسب اجازۀ شوهر، پدر و یا محرم دیگر مرد که به نام قانون "قیمومیت" یاد می شود، به دست آورند.

براساس قانون "قیمومیت"، زنان نمی توانند در عربستان سعودی، بدون رضایت مرد محرم شان که بیشتر پدر، شوهر و حتی پسر می تواند باشد، به خارج سفر کرده، به کار بروند و یا تحت تداوی طبی قرار گیرند.

آقای سلمان، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن گفت که زنان، با عملی شدن این قانون، قادر خواهند بود به تنهایی رانندگی کنند؛ اما، تصمیم وزارت داخله خواهد بود که آیا خواهند توانست به عنوان رانندۀ مسلکی خدمت کنند یا خیر.

فرمان شاهی که توسط شاه سلمان امضا شده است، اذعان می دارد که قوانین ترافیک عربستان تغییر خواهد کرد و در آن به زنان مانند مردان اجازۀ توزیع جواز رانندگی داده خواهد شد.

در فرمان آمده است که یک کمیتۀ عالی رتبۀ وزرا تشکیل خواهد شد تا سایر مسایل را که برای رسیدگی به این قانون نیاز باشد، بررسی کند.

براساس فرمان تازه، آن کمیته ۳۰ روز وقت خواهد داشت، پیشنهادات خود را تهیه کند تا پالیسی جدید بتواند سر از ۲۴ جون سال آینده جامۀ عمل بپوشد.

فرمان شاه عربستان سعودی اذعان می دارد که اکثریت شورا های علمای ارشد آن کشور – نهاد ارشد روحانی شاهی که اعضای آن توسط شاه انتخاب می شود؛ توافق کرده گفته اند که حکومت می تواند به زنان اجازه دهد تا مطابق قوانین شریعت، رانندگی کنند.

XS
SM
MD
LG