لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان در آستانه مراسم حج، مکه را از حضور هزاران زایر ثبت نام نشده پاکسازی کرد


مقامات عربستان سعودی روز شنبه هشتم جون (۱۹ جوزا) گفتند که نیروهای امنیتی آن کشور در آستانه برگزاری مراسم حج صد‌ها هزار زایر ثبت ناشده را از شهر مکه پاکسازی کرده‌اند.

مدیریت ازدحام در مراسم سالانه حج، یکی از نگرانی‌های عمده است. بر اساس آمار رسمی، سال گذشته بیش از ۱.۸ میلیون مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج فرضی اشتراک کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان سعودی،‌ در روز‌های اخیر افرادی که از شهر مکه پاکسازی شدند، شامل ۱۵۴ هزار شهروند خارجی می‌شود که به عوض ویزه حج، با ویزه گردشگری وارد شهر مکه شده بودند.

در این گزارش همچنین آمده است که مقامات سعودی ۱۷۱ هزار و ۵۸۷ نفر دیگر را از شهر مکه پاکسازی کردند که باشندگان عربستان سعودی استند، اما مسکونه مکه نبودند و اجازه حج را نداشتند. مراسم حج امسال قرار است به تاریخ ۱۴ جون آغاز شود.

مقدس‌ترین مکان‌های اسلام در شهر‌های مکه و مدینه عربستان سعودی موقعیت دارند. این کشور سلطنتی حوزه خلیج فارس همه ساله میلیاردها دالر از مناسک حج، چه فرضی یا عمره، درآمد کسب می‌کند.

در سال‌‌های قبل،‌ در جریان مناسک حج چندین بار رویدادهای مرگبار به وقوع پیوسته است. در سال ۲۰۱۵ به دلیل ازدحام بیش از حد، دست‌کم ۲۳۰۰ زایر زیر پا شدند و جان باختند.

این حادثه که در مراسم "سنگسار شیطان" در منا، واقع در حومه شهرمکه رخ داد، مرگبارترین فاجعه در مراسم حج بود.

ترس از تکرار حادثه مشابه، مقامات سعودی را به تشخیص زایرانی واداشت که بدون ثبت نام اشتراک در مراسم حج، در شهر مکه به سر‌ می‌بردند.

مقامات مکه روز شنبه در رسانه‌ اجتماعی ایکس گفتند که تا حالا بیش از ۱.۳ میلیون مسلمان از سراسر جهان که برای مراسم ادای حج ثبت نام کرده‌اند، به عربستان سعودی رسیده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG