لینک های دسترسی

Breaking News

ولیعهد عربستان: ایران به دنبال سیاسی کردن حج است


بعد از پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حج که در آن مقام های عربستان سعودی را برای برگزاری مراسم حج "بیکفایت" دانسته بود، ولیعهد و وزیر داخله عربستان سعودی به این اظهارات آیت الله علی خامنه ای واکنش نشان داد و گفت ایران به دنبال "سیاسیساختن حج" است.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، محمد بن نایف شب دوشنبه در واکنش به اظهارات رهبر ایران گفت که مقام های ایرانی تنها مقام هایی استند که برای مسایلی که خودشان داشتند تصمیم گرفتند زایران حج را به عربستان بفرستند و اکنون به دنبال سیاسیکردن حج و تبدیل آن به مراسمی خلاف تعالیم اسلامی استند که این مساله امنیت حجاج را به خطر می اندازد.

محمد بن نایف در مراسم بررسی آماده سازی حج امسال که در ماه جاری برگزار می شود، این سخنان را بیان کرد.

واکنش این مقام عربستان به اظهارات روز دوشنبه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است. آیت الله خامنهای در پیامی با متهم کردن رهبران عربستان به خیانت، از مسلمانان خواست که فکری به حال "مدیریت حرمین شریفین و مساله حج" بکنند.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود که روز دوشنبه در آستانه مراسم حج امسال منتشر شد، حکومت عربستان سعودی را به دلیل کشته شدن هزاران زایر در مراسم حج گذشته و همچنین حادثه سقوط جرثقیل، به سوء مدیریت متهم کرده و حتی احتمال عمدی بودن این حوادث را مطرح کرد.

خامنه ای اضافه کرد که عربستان سعودی راه سفر حج ایرانیان را بسته است اما در دستگاههای تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود، ایران را در موضوع نرفتن زایران ایرانی به حج، مقصر نشان می دهند.

مرگ بیشتر از ۴۶۰ زایر ایرانی در حادثه منا در مراسم حج سال گذشته روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد.

این در حالیست که حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر نیز موجب قطع روابط عربستان با ایران شد و پلان گذاری و مذاکره درباره سفر زایران ایرانی را به مراسم حج دشوار کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته بود که به ایران به عنوان یک همسایه و کشوری با تمدن دیرینه احترام دارند، اما او افزود که پس از کشمکش های بسیار و رفت و آمد هیات ایرانی به عربستان، سرانجام ایران اعلام کرد که شرایط برای سفر ایرانیان به حج فراهم نشده است و برای گفتگوی بیشتر و برنامه ریزی سفر حج به زمان بیشتری نیاز است .

این در حالیست که وزیر حج عربستان سعودی در دیدار با هیاتی از ایران بر ممنوعیت تجمعات و شعاردادن در حین مراسم حج تاکید کرده است.

در همین حال مفتی اعظم عربستان سعودی گفت که رهبران ایران مسلمان نیستند.

این سخنان عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان یک روز بعد از آن به نشر رسید که آیت الله خامنه ای، رهبر مذهبی ایران مقام های سعودی را در حادثۀ مرگبار سقوط دستگاه جرثقیل که سال گذشته صدها زایر را هلاک نمود، مقصر خواند.

خامنه ای در تبصره های هایش که به روز دوشنبه در ویب سایتی مربوط به او به نشر رسیده، گفت "سعودی های بی عاطفه و قاتل به جای اینکه زخمیان را تداوی و کمک می کردند، آنان را تا هنگام مرگ در کانتینرها نگهداشتند. آنان (سعودی ها) زخمیان را به قتل رساندند".

روابط میان تهران و ریاض از قبل هم متشنج بود.

هردو کشور درگیر نبردهای شدید در سوریه و یمن استند. ایران از شیعه ها و سعودی از سنی ها باالقوه حمایت می کند. هر دو رقیب همچنان در دیگر کشورهای مسلمان با هم در رقابت اند.

در پاسخ به انتقادات خامنه ای، روزنامۀ مکه به نقل از مفتی اعظم نگاشته است که سخنان خامنه ای "تعجب آور" نیست زیرا ایرانی ها "مجوسین" اند، اصطلاحی که به زردشتی ها و آنانیکه آتش را می پرستند، اطلاق می شود.

مفتی اعظم گفته است "ما باید بدانیم که آنان مسلمان نیستند زیرا آنان فرزندان مجوس اند و خصومت آنان در برابر مسلمانان، بخصوص سنی ها خیلی دیرینه است".

XS
SM
MD
LG