لینک های دسترسی

Breaking News

در کابل مرکز فرهنگی بزرگ اسلامی ایجاد میگردد


محفل امضای قرارداد در سفارت عربستان سعودی در کابل
محفل امضای قرارداد در سفارت عربستان سعودی در کابل

عربستان سعودی یک مرکز بزرگ اسلامی در سطح منطقه را در کابل بالای تپه مرنجان اعمار میکند و موافقتنامه اعمار این مرکز میان سفارت عربستان سعودی مقیم کابل و یک شرکت ساختمانی سعودی بنام مکتب احمد الراشد، امروز جمعه در کابل درسفارت آنکشور امضاء شد.

مصفیر عبدالرحمان الغاصب، سفیر عربستان سعودی مقیم کابل، امروز در هنگام امضای قرارداد پروژه مرکز بزرگ اسلامی در کابل گفت که این مرکز بنام مرکز فرهنگی عبدالعزیز یاد میشود که در سطح منطقه بی نظیر خو اهد بود، کار سروی این پروژه تا چهار ماه آینده تکمیل میگردد و بعد از آن، کار ساختمانی یا ساخت و ساز آن شروع خواهد شد و در دو سال دیگر تا آخر سال میلادی 2016 به پایه تکمیل میرسد و هر اندازه هزینه که برای تکمیل این پروژه بزرگ نیاز باشد عربستان سعودی به پرداخت آن متعهد است.

سفیر به ادامه گفت که عربستان سعودی، تلاش خواهد کرد که این مرکز فرهنگی اسلامی در سطح منطقه یک مرکز کلان و نمونه وی باشد.

این اولین پروزه کشور شاهی عربستان سعودی در افغانستان است که حکومت وحدت ملی افغانستان از هنگام تشکیل تاکنون که نتواسته است کابینه خود را تکمیل کند از مساعدت کننده گان بین المللی بخصوص جهان اسلام دریافت کرده است.

ترویج پیا م اسلام معتدل

آقای مصفیر عبدالرحمان الغاصب، سفیر عربستان سعودی مقیم کابل، در مورد ویژه گی این مرکز بزرگ فرهنگی اسلامی در کابل، توضیحات بیشتر داده گفت " این مرکز فرهنگی، تلاش خواهد کرد بجای تشدد و افراطگرایی پیغام اخوت وبرادری را - که همانا پیغام اعتدال و اسلام معتدل است - به مردم برساند و برای ترویج اسلام اعتدال و پیام برادری سعی خواهد کرد."

داکتر محمد یوسف نیازی، سرپرست وزارت حج و آقاف افغانستان در سخنرانی مختصراش، تاسیس همچون یک مرکز بزرگ فرهنگی از سوی عربستان سعودی در کابل را صفحه ای جدید در روابط و مناسبات میان عربستان سعودی و افغانستان خوانده گفت " این مرکز زمینه و فرصت را برای آن عده جوانان فراهم خواهد کرد که به دلیل نبود چنین مرا کز مهم تعلیمی و تحصیلی در داخل کشور مجبور میشدند به خارج کشور سفرنمایند."

طبق معلومات سرپرست وزارت حج و اوقاف افغانستان این مرکز فرهنگی بزرگ به مساحت حدود ١٩ هزار متر مربع بالای تپه تاریخی بنام تپه مرنجان، اعمار میگردد که در سطح منطقه بی نظیر خواهد بود.

به موجب همین منابع در جوار همین مرکز فرهنگی ملک عبدالعزیز در کابل که برای آموزش زبان عربی و قران مجید تاسیس میگردد اعمار یک مسجد جامع بزرگ نیز در نظر است که گنجایش بیشتر از ده هزار نمازگزاران را دارا باشد که در یک وقت ادای نماز نمایند.

اولین مرکز بزرگ فرهنگی اسلامی

این اولین قرارداد و موافقتنامه اعمار مرکز بزرگ فرهنگی اسلامی است که بعد از سفر محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به عربستان سعودی، صورت میگیرد. چند هفته قبل عربستان سعودی، از طریق دفتر بانوی اول افغانستان برای حدود پنجصد هزار افراد و خانواده های نیازمند بیجاه شده گان داخلی مساعدت غذایی فراهم کرد.

در خور یاد آوری است در طول ١٣ سال گذشته مساعدت و کمک کشورهای اسلامی بخصوص عربستان سعودی برای مردم افغانستان چنان اندک بود که به مقایسه مساعدت و کمک سایر کشورها به هیچ پنداشته میشد، و حتی نهادهای غیرحکومتی ماین روبی در افغانستان از عدم توجه و همکاری کشورهای متمول جهان عرب گیله و شکوه داشتند.

به اعتقاد برخی تحلیلگران مقیم کابل، این علاقمندی عربستان سعودی برای تمویل پروژه بزرگ، یک علامت مثبت و یک گام به پیش در راستای بهبود مناسبات افغانستان و عربستان سعودی است که با پاکستان روابط نیگ و تنگاتنگ دارد. به باور این کارشناسان، این آغاز گرمی روابط افغانستان و عربستان میتواند در بهبودی روابط افغانستان و پاکستان و در فرجام به پروسه صلح افغانستان مفید و ممد خو اهد بود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG