لینک های دسترسی

Breaking News

موقف تازه عربستان سعودی در مورد طالبان و افغانستان


وزیر خارجۀ عربستان سعودی از پیامد های ناکامی مذاکرات صلح در افغانستان هشدار داده و رهبران افغان را ترغیب کرده است که به دنبال خروج قوای خارجی از کشور شان از بروز جنگ داخلی جلوگیری کنند.

سعود الفیصل، روز گذشته پس از دیدار با مقام های پاکستانی در اسلام آباد همچنان گفت که با خروج نیرو های خارجی از افغانستان، نیاز است تا شکل گیری و انسجام دو بارۀ دهشت افگنان متوقف شود.

پیش از این مقام های شورای عالی صلح افغانستان خواستار کمک عربستان سعودی در مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان شده بودند.

عربستان سعودی در کنار پاکستان و امارات متحدۀ عربی، یکی از سه کشوری بود که حاکمیت طالبان را در افغانستان به رسمیت می شناخت.

جعفر کوهستانی، استاد پوهنخی حقوق پوهنتون کابل در رابطه به این اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی به دو دلیل ربط می دهد. به نظر کوهستانی نخست، اینکه عربستان سعودی دهشت افگنی را خلاف قوانین اسلامی می داند و دوم فشار های دولت افغانستان بالای امریکا به خاطر امضای توافقنامه امنیتی است.

آقای کوهستانی گفت که عربستان سعودی از نظام دیکتاتوری که طالبان آن را در زمان رژیم شان پیاده کرده بودند، حمایت می کرد.

برای شنیدن نظرات بیشتر آقای کوهستانی در مورد اظهارات وزیر اخیر عربستان سعودی درمورد طالبان به مصاحبه صفیه حساس گوش دهید.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG