لینک های دسترسی

Breaking News

زنان عربستان رانندگی کنند نه با آرایش - پیشنهاد به حکومت


در عربستان سعودی، تنها زنان بالای سن ۳۰ سال حق رانندگی دارند آن هم تا قبل از ساعت هشت شب. زنان حین رانندگی شان نمی توانند آرایش کرده باشند. آن پیشنهاد از سوی یک شورای مشورتی پادشاه عربستان سعودی به حکومت آن کشور مطرح شده است.

آن شورا خواستار باطل شدن ممنوعیت رانندگی زنان شده است. اگرچه پیشنهادات آن شورا جنبه الزامی ندارد اما طرح چنین پیشنهاداتی گامی عمده بعد از چندین سال مخالفت سرسختانه حکومت عربستان در مرور آن ممنوعیت می باشد.

ملاهای تندرو و افراطی عربستان ممنوعیت رانندگی زنان را به خاطری وضع کرده اند که می گویند اگر زنان رانندگی کنند، "فحشا" گسترش می یابد.

یک عضو شورای مشورتی پادشاه عربستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که مطابق توصیه های ترسیم شده، تنها زنان بالای سن ۳۰ سال اجازه رانندگی دارند و آنان لازم است از بستگان مرد شان - که معمولا شوهر یا پدر است – اجازه بگیرند.

طبق آن توصیه، زنان همچنی اجازه دارند از هفت صبح تا هشت شام از شنبه تا چهارشنبه رانندگی کنند. و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ظهر تا هشت شام می توانند رانندگی کنند.

اگرچه که طی فرمان سلطنتی در سال ۲۰۱۳ روز رخصتی آخر هفته در عربستان سعودی از جمعه به روز شنبه تغییر یافته است، اما هنوز واضح نیست که به چه دلیل محدودیت بر رانندگی زنان در روز های پنجشنبه و جمعه متفاوت است.

طی چندین سال گذشته، مبارزاتی علیه مخالفت سرسختانه حکومت شاهی عربستان سعودی به هرگونه مرور ممنوعیت رانندگی زنان وجود داشته است. سال گذشته، اعتراضات کوچک اما فزاینده ای توسط زنان برای حق رانندگی برپا شد.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

ترجمه: محمد احمدی

XS
SM
MD
LG