لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی کشته شدن خاشقجی را تایید کرد


عربستان سعودی مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ولیعهد آن کشور را تایید کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از لوی سارنوال آن کشور روز شنبه (۲۸ میزان) گفت که خاشقجی در داخل ساختمان قونسلگری عربستان سعودی در استانبول، به دنبال یک درگیری فزیکی با افراد موجود در آن قونسلگری کشته شد.

اعلامیه لوی سارنوال عربستان سعودی می افزاید که تحقیقات در مورد کشته شدن جمال خاشقجی هنوز ادامه دارد و تا کنون ۱۸ شهروند عربستان در پیوند به کشته شدن این خبرنگار عربستانی دستگیر شده است.

سعود القحطانی، مشاور دربار سلطنتی عربستان سعودی و احمد اسیری، معاون ریاست استخبارات آن کشور نیز به خاطر قضیه کشته شدن خاشقجی از وظایف شان برکنار شده اند.

جمال خاشقجی که اخیراً از سیاست های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی انتقاد می کرد، در دوم اکتوبر برای تسلیم شدن اسناد طلاق خود به ساختمان قونسلگری عربستان سعودی در استانبول رفت و سپس ناپدید شد.

مقام های ترکیه در همان اوایل ادعا می کردند که خاشقجی توسط مامورین امنیتی و استخباراتی عربستان سعودی در داخل قونسلگری این کشور به قتل رسیده است.

اما مقام های عربستان سعودی این ادعای انقره را به شدت رد می کردند و می گفتند که خاشقجی ساختمان قونسلگری عربستان سعودی را ترک کرده بود.

با نشر اعلامیه لوی سارنوال عربستان سعودی، رياض نخستین بار سر انجام به مرگ خاشقجی در داخل قونسلگری عربستان سعودی در استانبول اذعان کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی همچنین گزارش داده که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه آن کشور دستور ایجاد یک کمیته دولتی را به خاطر آوردن تغییرات در ریاست استخبارات عربستان سعودی صادر کرده است.

ریاست این کمیته را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر عهده دارد.
قصر سفید گفته است که اعلامیه دولت عربستان سعودی را در پیوند به کشته شدن جمال خاشقجی تایید می کند.

در اعلامیه قصر سفید آمده که حکومت ایالات متحده از خبر مرگ خاشقجی "متاثر" شده است. قصر سفید همچنین مراتب تسلیت خود را به خانواده، نامزد و دوستان خاشقجی ابراز کرده است.

اما، آدم شف، عضو دیموکرات مجلس نمایندگان و عضو کمیته استخبارات این مجلس در مورد ادعای دولت عربستان سعودی مبنی بر کشته شدن خاشقجی در اثر درگیری فزیکی ابراز شک و تردید کرد.

آقاي شف گفت که ادعای ریاض "موثق" نیست و به گفته این قانونگذار امریکایی حتی اگر ادعای درگیری فزیکی خاشقجی درست باشد، او به خاطر "نجات جان اش با کسانیکه برای دستگیری و یا قتل وی" فرستاده شده بود، درگیر شده بود.###

XS
SM
MD
LG