لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد‌ 'وضعیت غیر قابل پیش بینی' خواهد بود


شهزاده فيصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی
شهزاده فيصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی

وزیر خارجهٔ عربستان سعودی روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) گفت که اگر تهران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، کشورهای همسایهٔ عرب خلیج فارس برای تامین امنیت خود دست به کار خواهند شد.

این اظهارات شهزاده فيصل بن فرحان آل سعود در حالی بیان شد که مذاکرات غیر مستقیم ایالات متحده با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با بن بست مواجه شده است. در عین حال،‌ رافایل گروسی، ریيس ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد،‌ به تاریخ ۲۲ نومبر نگرانی خود را از افزایش غنی سازی یورانیم ایران بیان کرد.

پیش از این، ایران اعلام کرده بود که غنی‌سازی یورانیم را به مقیاس ۶۰ درصد در تاسیسات فردو آغاز کرده است و در بیش از یک سال گذشته، این غنی‌سازی را در تاسیسات آزمایشی نطنز انجام داده است.

فيصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی که در ابوظبی به سر می‌برد، در پاسخ به سوالی مرتبط به فعالیت هسته‌ای ایران گفت: "اگر این به سلاح هسته‌ای عملیات دست یابد، همه چیز غیر قابل پیش بینی خواهد بود."

این دپلومات ارشد عربستان سعودی افزود:‌ "ما در فضای بسیار خطرناک در منطقه قرار داریم...شما می‌توانید انتظار داشته باشید که کشورهای منطقه به یقین به سمتی حرکت خواهند کرد که چگونه امنیت خود را تامین کنند."

کشورهای غربی ایران را به مطرح کردن ''خواست‌های غیر معقول" متهم کرده اند، خواست‌هایی که از دید غرب، مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را با بن‌بست روبرو کرده است.

ریاض در مورد توافق هسته‌ای ایران "تردید'' دارد،‌ اما وزیر خارجه‌ٔ عربستان سعودی می‌گوید که از تلاش‌ها برای احیای این پیمان مشروط بر این حمایت می‌کند که " نقطه آغاز باشد، نه نقطهٔ پایانی" تا توافق قویتر با تهران صورت بگیرد.

کشورهای عرب حوزهٔ خلیج با اکثریت سنی مذهب بر توافق قویتر با تهران پافشار دارند، زیرا این کشورها از برنامه‌های میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین ایران و همچنین گروه‌های نیابتی تهران در منطقه نگرانی عمیق دارند.

شهزاده فیصل با اشاره با عملکرد و فعالیت‌های تسلیحاتی ایران گفت‌:‌ "در حال حاضر نشانه‌ها متاسفانه بسیار مثبت نیست. ما از ایران‌ها می‌شنویم که آنان به برنامهٔ تسلیحات هسته‌ای علاقمند نیستند" اما تاکید کرد که به اظهارات مقام‌های تهران باور ندارد و افزود که "ما به اطمینان بیشتری نیاز داریم."

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

پس از رسیدن جو بایدن به قصر سفید، مقام های ایران و واشنگتن تلاش کرده اند تا این توافق احیا شود.

توافق هسته‌ای ایران قرار بود در ماه مارچ سال روان میلادی احیا شود. اما پس از ۱۱ ماه مذاکرات غیر مستقیم میان ایالات متحده و ایران در ویانا، پایتخت اتریش، احیای این توافق پس از آن به هم ریخت که تهران اصرار کرد تا ایالات متحده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند.

مقام‌های ایران تلاش کرده اند تا در صورت احیای توافق هسته ایران، روسای جمهور آینده ایالات متحده بار دیگر از این توافق بیرون نشوند.

اما ادارهٔ جو بایدن گفته است که با در نظر داشت سیستم ایالات متحده، دادن تضمین ''غیر ممکن'' است، زیرا معلوم نیست که رییس جمهور آیندهٔ‌ این کشور چه خواهد کرد.

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز عضو توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اند. این کشور‌ها گفته اند، احیای توافق هسته‌ای بهترین گزینه برای جلوگیری ایران از دسترسی به سلاح هسته‌ای است، اما تهران همواره گفته است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG