لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان ده ها شورشی یمن را از حبس آزاد می کند


ایتلاف نظامی به رهبر عربستان سعودی روز جمعه ششم می (۱۶ ثور) اعلام کرد که ده ها زندانی شورشیان حوثی یمن را از حبس آزاد می کند.

مقام های عربستان سعودی گفته اند که آزادی این زندانیان حوثی بخشی از تلاش ها برای پایان جنگ هفت سال در یمن است.

ایتلاف به رهبری ریاض هفته اعلام کرد که ۱۶۳ زندانی یمنی را آزاد خواهد کرد که متهم به جنگ علیه ایتلافی به رهبری عربستان سعودی سهم داشته اند.

این توافق به وساطت سازمان ملل متحد و تسهیل شرایط برای پایان دادن به جنگ هفت ساله در یمن انجام شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز جمعه در تویتی نوشت که روند آزادی این زندانیان آغاز شده و افزوده است که این زندانیان در "سه مرحله" به صنعا، پایتخت یمن که در کنترول شورشیان حوثی یمن قرار دارد، انتقال میابند. اما این خبرگزاری مشخص نکرده است که به چه تعداد زندانیان تا حال به یمن انتقال یافته اند.

با آنهم کمیته صلیب سرخ بین المللی (ICRC) به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که این سازمان شرایط انتقال ۱۰۰ یمنی را که قبلا در توقیفگاه های عربستان سعودی به سر می برند، به یمن تسهیل می کند.

بشیر عمر، سخنگوی کمیته صلیب سرخ بین المللی،گفته است که سه پرواز ICRC این زندانیان پیشین را از شهر ابهای عربستان به شهر عدن یمن انتقال می دهد.

در حال حاضر، حکومت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود، در عدن مستقر است، حکومتی که بر ضد شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند، درگیر جنگ است.

پس از آنکه شورشیان حوثی یمن صنعا، پایتخت آن کشور را، در سال 2014 میلادی به تصرف خود آوردند، تا تا حال میلیون شهروند این کشور را در لبه قحطی قرار داده است. به گفته مقام های ملل متحد، یمن با بزرگترین فاجعه بشری مواجه است.

با آنهم آتش بس دو ماه میان شورشیان حوثی یمن و ایتلاف به رهبری عربستان سعودی فرصتی را مساعد کرده است تا خشونت در این کشور جنگ زده به طور قابل ملاحظه کاهش یابد، آتش بس که قابل تمدید نیز است.

در اواخر ماه، قبل از توافق آتش بس شورشیان حوثی گفتند که آنان به تبادله زندانیان توافق کردند. بر اساس این توافق، ۱۴۰۰ تن از شورشیان حوثی یمن در عوض ۸۲۳ پرسونل حکومت یمن از زندان آزاد خواهند شد که شامل ۱۶ شهروند سعودی و سه سودانی می شود.

به گفته مقام ICRC هر یک از جناح های متخاصم جنگ یمن در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی ۱۰۵۶ تن از اسرای یکدیگر از حبس آزاد کردند.

قبل بر این، شورشیان حوثی یمن به تاریخ ۲۳ اپریل سال روان میلادی گزارش داد ۴۲ زندانی را از قید آزاد کرده است.

XS
SM
MD
LG