لینک های دسترسی

Breaking News

شهروند عربستان که خبرنگار اسراییلی را وارد مکه کرده بود، بازداشت شد


پولیس مکه از بازداشت یک شهروند سعودی که یک خبرنگار یهودی را کمک کرده بود مخفیانه وارد مکه شود، خبر داده است.

گیل تماری، خبرنگار کانال ۱۳ اسراییل پس از ورود به مکه، اقدام به فلم‌برداری از زایرینی کرده بود که از سراسر جهان گرد‌آمده و در حال انجام مناسک حج بودند.

او در ویدیوی ده دقیقه‌ای که دوشنبه گذشته در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید گفته است که آگاهانه با یک راننده وارد مکه شده و افزوده که آهسته‌ به زبان عبری صحبت می‌کند تا کسی نتواند صدای او را بشنود. او ادعا کرده است که نخستین یهودی اسراییلی است که وارد شهر مکه شده است.

نشر این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌های گسترده‌ و فوری مسلمانان و سعودی‌ها را بخاطر فریبکاری و بی‌توجهی آشکار او به این مکان مقدس در پی داشت.

به نظر می‌رسد این اعتراضات باعث شد تا پولیس عربستان اواخر روز جمعه مرد سعودی را که به گفتهٔ پولیس با نقض صریح مقررات منع ورود غیرمسلمانان، ورود خبرنگار اسراییلی را به مکه تسهیل کرده بود، بازداشت کند.

به گفتهٔ پولیس عربستان، پیگرد قانونی این تبعهٔ سعودی که هویتش فاش نشده است، آغاز شده و او در بازداشت به سر می‌برد.

گیل تماری و کانال ۱۳ در تویتر از بابت هرگونه خشم ناشی از سفر وی که در جریان سفر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به عربستان رخ داد، عذرخواهی کرده اند.

این کانال خبری به دو زبان عبری و عربی نگاشته است که گزارش تماری ناشی از "کنجکاوی ژورنالیستی" و میل به مشاهده و دیدن چیزها از نزدیک بوده است.

باوجودیکه این شهروند اسراییلی از عربستان خارج شده است، پولیس مکه گفته است که قضیه این خبرنگار به سارنوالان ارجاع شده تا اقدام‌های قضایی لازم انجام شود.

در بیانیۀ عربستان سعودی هویت این خبرنگار ذکر نشده و تنها از او به عنوان یک غیرمسلمان که تابعیت امریکایی دارد یاد شده است. گیل با پاسپورت امریکایی خود وارد این کشور شده بود زیرا عربستان روابط رسمی با اسراییل ندارد.

طبق قانون عربستان، ورود غیر مسلمانان به شهر مکه، ممنوع است. غیر مسلمانان از ورود به شهر مدینه نیز منع شده‌اند، هرچند بنا بر گزارش‌ها، محدودیت‌های دسترسی به مدینه در سال‌های اخیر، تا حدی کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG