لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال بازگشایی سفارت عربستان در بغداد پس از ۲۵ سال


سفارت عربستان سعودی در بغداد که مسدود است
سفارت عربستان سعودی در بغداد که مسدود است

گرم شدن روابط بین حکومت عربستان سعودی به رهبری سنی ها و حکومت عراق به رهبری شیعیان می تواند سبب تقویت یک ائتلاف منطقه یی علیه تندروان گروه دولت اسلامی گردد - گروهی که بخش های عظیم عراق و سوریه را تصرف نموده است.

عربستان سعودی سفارت خود را در بغداد در سال ۱۹۹۰ پس از آن مسدود کرد که صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق، کویت را تصرف کرد.

عربستان از دیر زمانی ادعا دارد که عراق نزدیکی ویژه با ایران - رقیب منطقه یی عربستان - داشته و تبعیض علیه سنی ها را ترویج می کند - اتهامی که همواره از سوی بغداد رد شده است.

عبدالله العسکر، رئیس کمیته امور خارجی مجلس شورا - یک نهاد مشورتی حکومت عربستان - می گوید که بازگشایی سفارت عربستان سعودی در بغداد می تواند پس از سرنگونی صدام حسین و نفوذ رژیم ایران در دولت عراق، در ظهور مجدد عراق به عنوان یک کشور عربی کمک کند.

پس از آنکه حیدر العبادی در ماه اگست سال گذشته میلادی به حیث صدراعظم عراق انتخاب شد، عربستان سعودی به انجام اقدامات محتاطانه در جهت ایجاد روابط حسنه با بغداد آغاز کرد.

به اساس مخابره های سری دستگاه دیپلوماتیک ایالات متحده که توسط ویکی لیکس افشا شد، اعضای ارشد خاندان سلطنتی السعود، نور المالکی، صدراعظم پیشین عراق را دست نشانده ایران می خواندند و او را متهم به حکومتداری محض برای شیعیان عراق کرده بودند.

رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی گزارش می دهد که مقامات سعودی در نظر دارند که در کنار بازگشایی سفارت در بغداد، یک جنرال قونسلگری را در اربیل، مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق نیز ایجاد کنند.

مصطفی علانی، تحلیلگر عراقی مسایل امنیتی که با حکومت سعودی روابط نزدیک دارد می گوید که این اقدام ریاض در پی تغییر رهبری عراق و افزایش تهدید ناشی از گروه دولت اسلامی صورت می گیرد.

مصطفی علانی افزود که به نظر سعودی ها اکنون در عراق یک خلا ایجاد شده و اگر سعودی های به کمک حیدر العبادی - صدراعظم عراق - نه شتافتند، او مجبور خواهد شد از ایران طلب کمک کند.

XS
SM
MD
LG