لینک های دسترسی

Breaking News

نشست شورای همکاری خلیج با فراخوان مقابله با تهدید ایران آغاز شد 


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶جدی) نشست شورای همکاری خلیج را با فراخوان مقابله با ایران و تمجید معامله‌ای برای ختم مناقشۀ چهار کشور عربی با قطر آغاز کرد.

محمد بن سلمان که برای پذیرایی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به میدان هوایی شهر العلا رفته بود، امیر قطر را به آغوش گرفت؛ حرکتی که به ظاهر نمایانگر تمایل عربستان سعودی به عادی سازی روابط آن کشور با قطر می‌باشد.

یک روز پیش از برگزاری این نشست، وزیر خارجۀ کویت خبرداد که عربستان سعودی و قطر توافق کرده اند تامرزهای هوایی، زمینی و بحری خویش را سر از روز دوشنبه چهارم جنوری (۱۵ جدی) بازگشایی کنند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷ قطر را به حمایت از دهشت افگنی متهم کردند و افزون بر قطع روابط دپلوماتیک، تحریم‌هایی را بر قطر وضع کرده و مرزهای خود را با آن کشور بستند. اما قطر همواره این اتهامات را رد کرده است.

کویت و ایالات متحده از آن زمان تا کنون در تلاش بودند تا تنش پیش آمده میان این کشورهای همسایۀ عرب را حل و فصل کنند.

جرد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده که وظیفه داشت برای حل مناقشۀ کشورهای عربی با قطر کار کند، در نشست روز سه شنبه شورای همکاری خلیج حضور داشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج در نشست روز سه شنبه سندی را نیز امضا کرده اند، اما تا کنون جزییات آن افشا نشده است. یک مقام امریکایی گفته است که این سند در حضور آقای کوشنر امضا خواهد شد.

محمد بن سلمان بدون ارایۀ جزییات در مور این سند گفت: "این تلاش‌ها...به توافق العلا منتهی شد که قرار است در این نشست میمون امضا شود و بر اتحاد و ثبات خلیج، اعراب و اسلام مهر تایید بگذارد."

او گفت که تهدید ناشی از برنامه‌های هسته‌ای و میزایل‌های بالستیکی ایران و "طرح‌های خرابکارانه و نابود کنندۀ" آن کشور مستلزم "اقدام جدی" جامعۀ جهانی است.

سلمان، پادشاه عربستان سعودی که نشست قبلی شورای همکاری خلیج را ریاست کرده بود، در مراسم افتتاح نشست روز سه شنبه دیده نمی‌شد.

حکومت ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ کوشیده است تا جبهۀ متحدی را در شرق میانه بر ضد ایران ایجاد کند. با وساطت حکومت ترمپ روابط چندین کشور اسلامی با اسراییل عادی شد و دونالد ترمپ تلاش دارد که پیش از آغاز کار حکومت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، روابط عربستان سعودی با قطر عادی شود.

خبرگزاری رویترز از قول دپلوماتان و تحلیلگران نوشته است که ریاض با این حرکت می‌خواهد به جو بایدن نشان دهد که آمادۀ گفتگو است. جو بایدن گفته است که به خاطر برخی مسایل از جمله وضعیت حقوق بشر در عربستان و نیز جنگ یمن، بر حکومت سعودی سخت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG