لینک های دسترسی

Breaking News

حمام سونا برای بانوان افغان


حوض سر پوشیده برای بانوان افغان
حوض سر پوشیده برای بانوان افغان

در افغانستان که زنان در اکثریت مناطق آن، حقوق اولیۀ‌ شان را ندارند، در گوشه یی از پایتخت آن، حمام سونا برای زنان فعالیت می‌کند. آروز مسؤول این سونا به صدای امریکا گفت این حمام سونا مشتریان دایمی دارد و تعدادی از مشتریان‌شان حتی بدون اجازۀ خانواده‌های شان برای آببازی و استفاده از این سونا می‌آیند.

در گوشۀ از کابل از دوسال باینطرف یک حمام سونا با امکانات وسیع برای زنان افغان فعالیت دارد. بروی در و دیوار این سونا پوستر هایی در مورد فواید ورزش، به ویژه آ‌ببازی و استفاده از سونا نصب است.

آروز مدیر این سونا به صدای امریکا گفت حمام سونا برای زنانی که ورزش می‌کنند و یا می‌خواهند برای چند ساعتی تفریح نمایند، مکان مناسب و امن است.

بانو آروز افزود"اینجا جای خوب برای ورزش است. مخصوص خانم‌ها می‌باشد، آنان می‌توانند اشتراک کنند. از نگاه امنیت، نظافت و هرنگاه بهترین مکان است."

به گفتۀ خانم آرزو تعدادی از مشتریان حمام سونا دایمی اند و تأکید می‌کند که حتی برخی از زنان، به دلیل علاقۀ شان به حمام سونا، پنهان از خانواده‌های شان برای آب بازی می‌آیند.

وی نیز با مشکلاتی که اکثریت زنان افغان با کار در بیرون از خانه و فعالیت در اجتماع با آن روبرو اند، مواجه میباشد و این امر، وی را ناراحت ساخته است. او می‌گوید فعالیت حمام سونا برای مردان، هیچ وقت با واکنش‌های تند روبرو نمی‌شود اما برعکس در مورد فعالیت حمام سونا برای بانوان و کسانی که اینجا می‌آیند، منفی بافی می‌شود"در کل جای خوب برای تفریح‌ و ورزش است، ولی بعضی مردم فکر کهنه دارند و اشتباه فکر میکنند. اما آنگونه نیست، اینجا یک جای خوب و امن است".

مریم یکی از مشتریان این حمام سونا گفت"این مشکل است، چون اینجا افغانستان است و به بسیار گپ‌های عادی، مانند فعالیت مکان ‌های ورزشی برای زنان، خیلی دید مناسب وجود ندارد. اما کسانی که روشنفکر اند و تمام گپ‌ها را می‌فهمند و تحصیل کرده‌اند، مشکل ندارند. اینجا جای خوب است، برای صحت‌ زنان مفید است. از لحاظ امنیتی هم خوب است، اگر مشکل داشته باشد، فامیل‌های دیگر هم نمی‌توانند از ان استفاده نمایند.)

سروش مینه استاد در یکی از کلب‌ها است عمده‌ ترین مشکل، ناامنی و سنت‌های ناپسند اجتماع است که مانع رفت و آمد خانم‌ها به چنین مکان‌ها می‌شود. او در مورد امدن شاگردانش برای آببازی و استفاده ازحمام سونا می‌گوید"تا حدی من برای‌شان روحیه داده‌ام، کمک‌شان کردیم که مشکلی نیست بیایید، ورزش است برای تان خوب است. زیادتر‌شان جرأت نکردند، نصف کمترشان جرائت کردند که به سونا بیایند. اما اگر بیایند، ببینند که جای خوب است، امنیتش خوب است ما خود را راحت احساس می‌کنیم. پیام ما به خانم‌ها اینست که زندگی مبارزه است و مبارزه کنند.)

تا چندسال قبل زنان افغان تصور هم نمی‌کردند که چنین مکانی برای زنان ساخته شود. اما مخالفان آن نسبت به موافقان آن هنوز هم بیشتر است. حتی چند تن از شهروندان عادی افغان در این مورد نخواستند صحبت نمایند.

زنان فعال افغان می‌گویند که باید در زمینۀ نهادینه سازی استفاده از چنین مکان‌ها مبارزه شود.

در حالی در گوشۀ از پایتخت افغانستان حمام سونا برای زنان فعالیت دارد که در اکثریت مناطق دوردست افغانستان هنوز زنان، ابتدایی ‌ترین حقوق‌ شان را که رفتن به مکتب، پوهنتون و انتخاب همسر و رشتۀ تحصیلی است، ندارند.

XS
SM
MD
LG