لینک های دسترسی

Breaking News

تعلیق فعالیت موسسۀ حمایت از اطفال در ارزگان


موسسۀ حمایت از اطفال بیش از چهار دهه است که در افغانستان فعالیت دارد.
موسسۀ حمایت از اطفال بیش از چهار دهه است که در افغانستان فعالیت دارد.

مؤسسه حمایت از اطفال کشته شدن پنج کارمند اختطاف شده این نهاد در ولایت ارزگان را تایید میکند و می گوید به همین دلیل فعالیت این مؤسسه بین المللی در ولایت ارزگان تا زمان نا معلوم به حالت تعلیق در آورده شده است.

پنج کارمند این مؤسسه حدود پنج هفته قبل در ولایت ارزگان اختطاف شدند و اما روز گذشته اجساد این افراد در ترینکوت مرکز آن ولایت پیدا شد.

زبیده اکبر مسوول مطبوعاتی مؤسسه حمایت از اطفال به صدای امریکا گفت تا کنون روشن نیست که فعالیت های این مؤسسه در ارزگان تا چه زمانی به حالت تعلیق خواهد بود، اما گفت از سرگیری این فعالیت ها به وضع امنیتی و این که کارمندان در آن ولایت احساس امنیت کنند بستگی دارد.

" پنج هفته قبل پنج تن از همکاران ما گروگان گرفته شدند، متاسفانه خبر برای ما رسید که اینها دیروز کشته شدند، تمام پنج همکار ما، ما از این خاطر بسیار متاثر استیم، با خانواده هایشان همدردی میکنیم و برایشان تسلیت میگویم، برای فعلا به همین دلیل دفتر ارزگان ما فعالیت هایش به تعلیق افتاده، تا زمان نامعلوم تا زمانی که ما تصمیم بگیریم که

اجساد این پنج تن روز گذشته در ترینکوت مرکز ارزگان یافت شده است.

مؤسسه بین المللی حمایت از اطفال یا( سیف ده چیلدرین) از حدود چهار دهه به این طرف برای بهبود زندگی اطفال افغان در بخش های مختلف در این کشور فعالیت دارد.

افزایش فعالیت های مخالفین مسلح

کشته شدن کارمندان این مؤسسه، اختطاف ۳۱ مسافر در ولایت زابل، حملات انتحاری و ماین گذاری های هفته اخیر نگرانی های جدی را در میان مردم و تحلیل گران افغان به بار آورده است.

به باور برخی تحلیل گران امور نظامی با گرم شدن هوا حملات تخریبی مخالفین همه ساله تشدید می شود و اما آنان میگویند حملات امسال با سال های گذشته متفاوت است چون به باور این آگاهان در سال جاری در کنار گروه طالبان ، گروه داعش نیز در افغانستان به فعالیت آغاز کرده است.

میرزا محمد یارمند معین اسبق وزارت داخله و تحلیلگر مسایل نظامی میگوید با گرم شدن هوا گروه داعش نیز در تلاش گسترش فعالیت هایش در بخش های از این کشور شده است.

اقای یارمند میگوید داعش در نظر دارد که در شمال افغانستان بیشتر تمرکز داشته باشد و پایگاه آموزشی و لوژیستیکی خود را در جنوب تنظیم کند.

" با تفاوت این که امسال افغانستان با دو گروه مواجه است یکی طالب در حال انقراض و دیگر گروه داعش، داعش تمرکز کرده بالای اقشار جوان در بدل پول و اگاهی دهی و اهداف اش هم این است که باید در شمال افغانستان بیشتر تمرکز داشته باشد و جنوب افغانستان را برای خود یک پایگاه لوژیستیکی و آموزشی و این چیز ها تنظیم کند"

به گفته اقای یارمند در حملاتی که از سوی گروه های مخالف در یک هفته گذشته صورت گرفته از شیوه های تازه و بکر استفاده شده و اگر اقدامات لازم در این زمینه اتخاذ نشود این تهدیدات می تواند ابعاد گسترده تر به خود کسب کند.

این اظهارات در حالی صورت میگیرد که در روز های اخیر افغانستان شاهد حوادث پی در پی امنیتی، انتحاری، ماین گزاری ها و درگیری های مسلحانه در ولایات مختلف است.

در تازه ترین مورد امروز در نتیجه انفجار ماین در ولایت پروان یازده تن زخمی شدند.

این حمله در ولسوالی سیاه گرد رخ داد و مجروحین شامل ۳ پولیس و هشت غیر نظامی است.

روز گذشته ( جمعه) در نتیجه انفجار ماین در ولایت غزنی ۱۲ تن کشته شدند.

این انفجار در مسیر سرک در ولسوالی قره باغ این ولایت رخ داد و همه قربانیان عضو یک خانواده بودند.

همچنان روز جمعه در نتیجه حمله انتحاری در ولایت ننگرهار چهار غیر نظامی کشته شدند و دوازده تن دیگر زخم برداشتند و در همین روز در اثر حمله انتحاری در ناحیه نهم شهر کابل سه غیر نظامی جراحت برداشتند.

در اثر حمله به دادستانی بلخ به روز پنج شنبه که نزدیک به هفت ساعت طول کشید به شمول مهاجمین ۱۸ تن کشته شدند و ۶۷ تن جراحت برداشتند.

XS
SM
MD
LG