لینک های دسترسی

Breaking News

موسسۀ حمایت از کودکان: آمار تلفات کودکان افغان تکان‌دهنده است


موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان، افزایش تلفات کودکان را در افغانستان، غیرقابل قبول خوانده است.
موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان، افزایش تلفات کودکان را در افغانستان، غیرقابل قبول خوانده است.

در پی نشر گزارش یوناما مبنی بر افزایش ۲۴ درصدی تلفات کودکان در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان از افزایش تلفات کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش یوناما، در درگیری‌های سال گذشتۀ میلادی، ۹۲۳ کودک افغان کشته و ۲۵۰۰ کودک دیگر زخمی شدند--یعنی حد اوسط روزانه بیش از نه کودک کشته و زخمی شدند.

موسسۀ بین‌المللی حمایت از کودکان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ارقام داده شده "واقعاً تکان‌دهنده" است و ضعف جدی در قبال محافظت از سلامت و امنیت اطفال را بیان می‌کند.

انا ماریا لاکسین، رئیس موسسۀ حمایت از کودکان در افغانستان گفته است "در سال گذشته در افغانستان تقریباً ۱۰۰۰ کودک، جان های شان را در نتیجۀ منازعه از دست دادند. این یعنی تقریباً ۳ کودک در روز قربانی جنگ می‌شوند و این وضعیت این به هیچ صورت قابل قبول نیست".

خانم لاکسین تأکید کرده است که کودکان قربانیان بی‌گناه منازعات اند و باید به هر قیمت و شرایطی از جان کودکان محافظت شود.

او از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواست تا تمام توان و در هر شرایط از جان کودکان محافظت کنند.

در همین حال، احمدبلال صدیقی، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان، نیز با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیر نظامیان در جریان منازعات مسلحانه، به صدای امریکا گفت که اکثریت این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

به گفتۀ آقای صدیقی، عدم رعایت اصول و قواعد بشر دوستانۀ بین المللی دلیل عمدۀ افزایش تلفات زنان و کودکان در افغانستان است.

او افزود "دولت و همچنان گروپه های مسلح که عملاً با دولت درگیر استند، مسؤولیت دارند تا تمام قواعد بشردوستانه بین‌الملل را رعایت کنند".

بر اساس آمار که از سوی دفتر یوناما ارایه شد، ۳۱ در صد قربانیان ۲۰۱۶ را کودکان تشکیل می‌دهند که شامل ۷۰ در صد پسران و ۳۰ در صد دختران می گردد.

وضعیت بشری افغانستان

موسسۀ حمایت از کودکان از وضعیت بشری موجود در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است. در اعلامیۀ این موسسه آمده است که با توجه به این که ۹.۳ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه و انسانی، نیاز دارند، اکنون افغانستان با یک بحران بشری روبرو است.

به باور خانم لاکسین، رئیس این موسسه، وضعیت انسانی در جریان ۱۲ ماه گذشته در بسیاری از مناطق افغانستان به صورت قابل توجهی بدتر شده است و ممکن با پایان فصل زمستان و شروع فصل جنگ، وضعیت در ماه‌های آینده بدتر شود.

او گفته است "افغانستان در یک وضعیت حساس قرار دارد و نیاز به کمک‌های بین‌المللی بیشتر است".

برگشت حدود یک میلیون مهاجر از پاکستان و ایران و بیجاشدن ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیجا شدگان داخلی از بزرگترین مشکلات دولت افغانستان در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی بود.

در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز، پیش‌بینی می‌شود که شمار برگشت‌کنندگان بیشتر خواهد بود. روی همین دلیل، دولت افغانستان و سازمان ملل متحد برای کمک به ۵.۷ میلیون برگشت‌کننده و بیجاشدۀ داخلی، خواهان کمک ۵۵۰ میلیون دالری از جامعۀ بین المللی شده است.

XS
SM
MD
LG