لینک های دسترسی

Breaking News

اکثر مکاتب مسدود شده در اچین بازگشایی شد


باشنده‌گان اچین می گویند که تندروان داعش اکثر مکاتب را به ویرانه مبدل ساخته اند.
باشنده‌گان اچین می گویند که تندروان داعش اکثر مکاتب را به ویرانه مبدل ساخته اند.

سه مکتب در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پس از عملیات سربازان افغان بازگشایی شد. جنگجویان داعش ۴۷ مکتب را در ولسوالی اچین ننگرهار مسدود کرده بودند که تا کنون ۳۰ مکتب به شمول مکاتب دخترانه، بازگشایی شده است.

مدیر معارف اچین از بازگشایی شمار زیاد مکاتب در آن ولسوالی ابراز خوشبینی می کند اما به گفتۀ وی هنوز هم جنگجویان داعش ۱۷ مکتب را به روی دانش آموزان مسدود نگهداشته اند.

میرام شینواری مدیر معارف ولسوالی اچین به صدای امریکا گفت که جنگجویان داعش مواد اداری، ابراز لابراتوار، کتابخانه و سایر لوازم درسی مکاتب را به گونۀ کامل از بین برده اند.

شماری از مکاتب در ولسوالی اچین در فصل زمستان و برخی هم در موسم تابستان تعطیل می باشد. باشندگان این ولسوالی از گشایش مکاتب خوشحال و از آسیبی که مواد درسی مکاتب رسیده است، ناخرسند اند.

باشنده‌گان محل نیز به صدای امریکا گفتند که تندروان داعش در مکاتب سنگر گرفته و اکثر مکاتب را به ویرانه مبدل ساخته اند.

سلیم خان کندزی والی ننگرهار می گوید که حکومت باید برای ترمیم مکاتب اچین بودجه تخصیص داده و برای شاگردان مواد درسی را فراهم کند.

براساس معلومات رئیس معارف ولایت ننگرهار حدود ۲۵ هزار شاگرد پسر و دختر در اچین وجود دارد که هنوز هم دروازه های مکاتب به روی ۱۰ هزار نفر آنان مسدود است.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از روز شنبه گذشته به اینسو عملیاتی را به نام شاهین ۱۸ در ولسوالی اچین راه اندازی کرده اند که بر بنیاد اطلاعات وزارت داخلۀ افغانستان، تنها در دو روز گذشته ۴۵ جنگجوی داعش در آن کشته شده است.

XS
SM
MD
LG