لینک های دسترسی

Breaking News

قاسمیار: دور دوم مذاکرات دوبی با طالبان برگزاری میشود


یک عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان می گوید که آن شورا برای برگزاری دور دوم مذاکرات با طالبان در دوبی آمادگی می گیرد.

محمد اسماعیل قاسمیار، می گوید که آنان منتظر تعیین هیاتِ از جانب طالبان اند.

آقای قاسمیار در صحبت با رادیو آشنا گفت "کمیسیون طرف طالبان که در دوبی آمده بودند، آنها (هیأتی را) تعیین می کند و شورای عالی صلح هم هیأتی را تعیین خواهد کر."

اما این مقام شورای عالی صلح افغانستان می گوید که زمان مشخص و یا هم محل برگزاری دور دوم این نشست تعیین نشده است.

یک هیأت شورای عالی صلح افغانستان، چندی قبل با یک هیات طالبان به رهبری ملا آغا جان معتصم - شامل شماری از افراد عالی رتبۀ رژیم طالبان - گفت و شنود های را در دوبی انجام داد.

در آن مذکرات توافق شده بود که همچو گفت و شنود در آینده هم ادامه یافته و طالبان هیاتی را معرفی خواهند کرد که بتواند در داخل و خارج افغانستان رفت و آمد کند.

حکومت افغانستان پس از آن گفت و شنود ها را با طالبان در دوبی برگزار کرد که ابتکار امریکا برای صحبت با این گروه با گشایش یک دفتر در قطر با انتقادات شدید افغانستان مواجه گردید.

پس از برگزاری دور نخست گفت و شنود های دوبی، مولوی عبدالرقیب تخاری ماه در شهر پشاور پاکستان هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و هیچ فرد یا گروهی تا هنوز مسئولیت کشتن او را به عهده نگرفته است.

آقای تخاری در جمع گروهی از اعضای پیشین و برحال طالبان به رهبری آغا جان معتصم، وزیر مالیۀ رژیم طالبان بود که به تازگی با نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان در دوبی گفت و شنود کرده بود.

حکومت افغانستان از آنعده فرماندهان طالبان که علاقمند برگزاری صحبت با کابل اند، خواسته است تا مصئونیت خود را حفظ کنند.

در نشست دوبی، به شمول شش وزیر رژیم طالبان، و شش تن فرماندۀ کنونی آن گروه، ۱۶ مقام بلند رتبۀ پیشین و برحال طالبان اشتراک کرده بودند.
XS
SM
MD
LG