لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به عبدالله: از راه حل سیاسی و آتش‌بس دایمی حمایت می‌کنیم 


وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۲۰ فبروری (دوم حوت) در یک مکالمهٔ تلیفونی با رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان، مرور استراتیژی ایالات متحده در افغانستان را به بحث گرفت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیهٔ گفته است که انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده به عبدالله عبدالله گفته است که واشنگتن متعهد به حمایت از یک راه حل سیاسی منصفانه و پایدار در افغانستان است.

آقای بلینکن هچنان گفته است که ایالات متحده از آتش‌بس همه‌جانبه و دایمی در این کشور نیز حمایت می‌کند.

آقای عبدالله در صفحهٔ فیسبوک‌اش پیرامون این صحبت تلیفونی نوشته است که آقای بلینکن از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و خواهان پایان آن شد.

رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی همچنان به نقل از آقای بلینکن نگاشته که گفته است: "امریکا خواهان تسریع روند صلح و دست‌یافتن به یک توافق جامع و صلح پایدار در افغانستان می‌باشد".

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز در نشست امنیتی مونیخ گفت که حکومت تحت رهبری وی از روند دپلوماتیک که در افغانستان جریان دارد و ختم جنگ حدود ۲۰ ساله در آن کشور، قویاًحمایت می‌کند.

او افزود: "ما متعهد باقی می‌مانیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هیچگاهی بار دیگر یک زمینه را برای حملات دهشت افگنی علیه منافع ایالات متحده و متحدین ما فراهم نمی‌کند."

پیش از آن، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود که امریکا به گونهٔ فوری و غیرمنظم از افغانستان بیرون نخواهد شد.

حکومت به رهبری جو بایدن مصروف بررسی توافقنامۀ ماه فبروری ۲۰۲۰ با گروه طالبان است که براساس آن انتظار می‌رود واشنگتن ضرب الاجل خروج ۲۵۰۰ سرباز باقیماندۀ امریکایی را از افغانستان تحقق بخشد.

با آنهم، مقامات ناتو گفته اند که خروج نیروها بر اساس وضعیت در منطقه صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG