لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور امریکایی: هدف کرزی چیست؟ او چه می خواهد؟


کانگرس ایالات متحده امریکا
کانگرس ایالات متحده امریکا

سناتوران امریکایی میگویند عدم امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی اهانتی به تمام قربانی هایی است که امریکا با خون و پول خویش درافغانستان داده است.

دریک نشست استماعیه در کمیته روابط خارجی سنای امریکا در واشنگتن ، جیمز دوبنز، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان و دانلد سمپلر، سرپرست معین اداری وزارت خارجه ایالات متحده در ارتباط به افغانستان سخن گفته و به سوالات سناتوران پاسخ گفتند.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده درسخنانش مرحله انتقالی را برای افغانستان بسیار حیاتی دانسته وعدم امضای آنرا به زیان افغانها میداند:
"
هدف کرزی چیست؟ او چه می خواهد؟ او با اینکار خود، کشور، گذشته و حتی امنیت شخصی خود را به خطر مواجه میکند."

او گفت این مخاطره به طور واضح برای تمام قربانی هایکه اردوی ایالات متحده و مالیه دهندگان این کشورمتقبل گردیده اند اهانت بوده و این کار به منافع علیای افغانستان نیز نمی باشد.

سناتورمنندیز گفت هزاران افغان شرکت کننده در لویه جرگه، رهبران منطقه، زنان در آن کشور و سایرجوامع مدنی، همه این موافقتنامه را به سود این کشور دانسته اند.

جیمز دوبنز گفت ازهمان ابتدای حضور امریکا در افغانستان، ایالات متحده امریکا این پالیسی را تعقیب کرده است که درین کشورموسسات استحکام یافته، مردم وحکومت بتوانند امنیت را خود شان برقرار کرده ، زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرده و قادرشوند امور داخلی و خارجی خودرا خود مدیریت کنند.

اقای دوبنز امضای توافق نامه دوجانبه امنیتی را برای تضمین همکاری های افغانستان برای حصول صلح، امنیت و انکشاف مهم دانسته و آنرا پیامی برای شرکای بین المللی، مردم افغانستان و طالبان دانست. این موافقت نامه به طالبان گوشزد می کند که آنها منتظر لحظه خروج خارجی ها میباشند تا به خشونت و تشدد شان درافغانستان بیفزایند در حالیکه یگانه چانس آنها اینست تا به صلح روی بیاورند.

شرایط کرزی

اقای دوبنز اضافه کرد دو شرطی که کرزی برای امضای توافق نامه دارد پذیرش آن برای امریکا واقعی نخواهد بود. او گفت که امریکا از صلح پشتیبانی میکند ولی رسیدن به آن کارخود افغانها است. او گفت موضوع حفظ حرمت خانه های افغانها را رئیس جمهور اوباما به کرزی اطمینان داده است.
جیمز دوبنز، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
جیمز دوبنز، نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان
دوبنز میگوید این تصور موجود نیست که این توافقنامه امضا نشود، اما آنچه که ارجحیت دارد اینست که به همان پیمانه که این کار به تعویق بیفتد به همان پیمانه به زیان همه است و ممکن شرکای ما درکمک به افغانستان دلسرد شوند.

او نگرانی های اقتصادی و امنیتی که درین
اواخر ازعدم امضای توافقنامه پیدا شده برشمرده و آنرا به زیان افغانستان دانست. خاصتا برای دست آوردهای که در مورد زنان بدست آمده است. دوبنز گفت "به هراندازه درامضای توافقنامه تعلل صورت گیرد به همان اندازه به نگرانی ها افزوده خواهد شد. "

اقای دوبنز گفت که پیشرفتهای خوبی در مورد استحکام و تقویت نیروهای افغانستان به کمک ایالات متحده صورت گرفته است و اینرا افغانها نیز اذعان داشته اند، چنانچه به اساس سروی بنیاد آسیا، ٨٨ درصد افغانها به قوای مسلح و ٧٢ درصد به پولیس آن کشوراعتماد خودرا ابراز کرده اند.

سناتورجان مک کین یکی از دلایلی را که ممکن حامدکرزی تن به امضای قرارداد امنیتی نمی دهد کوتاهی حکومت امریکا برای ارایه تعهدات صریح این کشور در قبال این توافق نامه قلمداد کرده گفت:این که چرا اقای کرزی وقت تلفی می کند، ممکن این باشد که امریکا نتوانسته است تعهدات خود را اشکارسازد.

سفیر دوبنز به جواب سناتور مک کین گفت که کرزی در زمینه تعداد سربازان امریکایی و میزان کمک های امریکا به افغانستان علاقمندی زیادی نشان نداده است.

همسایه گان افغانستان

دوبنز میگوید پاکستان حالا می خواهد در افغانستان همکار باشد و از عواقب خرابی وضع افغانستان درعدم عقد قرارداد، نگران بی ثباتی خودش است. درجلسه استماعیه گفته شد که کرزی منحیث یک فرد درکشورنمی تواند به تنهایی سرنوشت روابط عمیقی را که بین ایالات متحده و افغانستان بوجود آمده است صدمه زند وهمه کاندیدان جانشین او ازین توافقنامه پشتیبانی می کنند.

درمورد ایران دوبنز می گوید شاید کرزی برای نشان دادن گزینه های علی البدل سعی کند اما توافقتنامه بین ایران و افغانستان یک روند معمول این کشوراست وحتی هنوز درمراحل ابتدایی خود قرار دارد.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG