لینک های دسترسی

Breaking News

طرح مکین برای استراتیژی امریکا در افغانستان


جان مکین، رئیس کمیتۀ خدمات دفاعی سنای ایالات متحده، بار ها ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، را به دلیل نداشتن استراتیژی جنگ افغانستان، مورد انتقاد قرار داده است
جان مکین، رئیس کمیتۀ خدمات دفاعی سنای ایالات متحده، بار ها ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، را به دلیل نداشتن استراتیژی جنگ افغانستان، مورد انتقاد قرار داده است

جان مکین، سناتور بر جسته از حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت که "امریکا در افغانستان بی مقصد" است.

اظهارات آقای مکین در حالی در مورد دخالت ایالات متحده در افغانستان بیان شد که این سناتور برجستۀ امریکا از خود استراتیژی جنگ را معرفی کرد، استراتیژیی که شامل حضور قوای جنگی بیشتر ایالات متحده در افغانستان و نقش گسترده تر در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی می باشد.

در استراتیژی که آقای مکین ارایه کرده است، تاکید بر تقویت نظامیان امریکایی در افغانستان دارد، تا باشد که توانایی گروه های دهشت افگن تضعیف و در نهایت نابود گردد. به تعقیب آن، مذاکرات صلح در افغانستان آغاز گردد تا منازعۀ در آن کشور از طریق مصالحه، حل گردد.

آقای مکین که رئیس کمیتۀ خدمات نظامی در سنای ایالات متحده است، همچنین گفت که امریکا نیاز دارد تا شرایط جدی را برای ادامه کمک ها برای افغانستان مشخص کند و از ادارۀ کابل بخواهد تا "پیشرفت های قابل سنجش" را در راستای مبارزه بر ضد فساد اداری، تقویت حاکمیت قانون و آوردن بهبود و شفافیت در قسمت مسایل مالی را ارایه کند.

آقای مکین با انتقاد از ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که "هفت ماه از ادارۀ رئیس جمهور ترمپ می گذرد و تا حال هیچ استراتیژی نداریم و شرایط در آن کشور به صورت پیوسته، وخیم تر می گردد. "

آقای مکین همچنین گفت هزاران نظامی ایالات متحده که در افغانستان به سر می برند، سزاوار بهتر از سوی سر قوماندان عالی کشور شان استند.

آقای مکین گفت پس از تعطیلات تابستانی کانگرس ایالات متحده، او استراتیژی اش را به سنای امریکا ارایه خواهد کرد. اما در استراتیژیی که از سوی این عضو برجستۀ سنای امریکا ارایه شده است، شمار دقیق افزایش نظامیان امریکایی به افغانستان، مشخص نشده است.

رئیس جمهور ترمپ که از گزینه های مختلف در جنگ افغانستان سرخورده شده است، توشیح استراتیژی ایالات متحده در جنگ افغانستان را معطل قرار داده است.

خبرگزاری اسو شیتید پرس گزارش می دهد که آقای ترمپ در صدد پلانی است که در نهایت سربازان امریکایی برای همیش از افغانستان بیرون شوند.

در حال حاضر، حدود ۱۲۵۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده خواهان اعزام ۴۰۰۰ نظامی اضافی ایالات متحده را به افغانستان کرده است، اما رئیس جمهور ترمپ تا حال در مورد اعزام قوای بیشتر امریکایی به افغانستان، مقاومت کرده است.

هدف اعزام قوای بیشتر نظامی ایالات متحده، تقویت قوای افغان و تشدید مبارزه بر ضد گروه های دهشت افگنی مثل القاعده، گروه دولت اسلامی یا داعش و سایر گروه های تندروان مستقر در افغانستان است.

یکی از دلایلی که استراتیژی جنگی ایالات متحده در افغانستان تا حال نهایی نشده است، نقش قدرت های منطقه است که آنان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در منازعۀ افغانستان دخیل است.

آقای مکین همچنین می خواهد تا کشور همسایۀ افغانستان، پاکستان را از لحاظ دپلوماتیک، نظامی و اقتصادی تا زمانی مجازات شود آن کشور به گروه های دهشت افگن و شورشی مثل شبکۀ حقانی و گروه طالبان پناه می دهد و آنان را مورد حمایت قرار می دهد.

کشور هایی که در منازعۀ افغانستان است، شامل دوستان و مخالفین ایالات متحده می گردد به شمول پاکستان، هند، چین، روسیه و ایران.

به نوشتۀ اسو شیتید پرس، استراتیژیی که از سوی پنتاگون ارایه شده است، تغییر عمدۀ در استراتیژی جنگ ایالات متحده در افغانستان نیست که از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، مطرح شده بود. آقای اوباما از دخالت محدود نظامیان امریکایی در افغانستان حمایت می کرد.

ادامۀ جنگ در افغانستان، رئیس جمهور ترمپ را وا داشت تا سوالات جدی را در مورد حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان مطرح کند. آقای ترمپ به تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۷ گفت که می خواهد بداند کهنیرو های امریکایی چرا در جنگی که نزدیک به ۱۷ سال از آن می گذرد، در افغانستان حضور دارند.

اظهارات آقای ترمپ موجب استقبال برخی از مقامات ارشد امریکا شد، زیرا به گفتۀ آنان چنین سوالات جدی در نهایت منجر به استراتژی موفق در جنگ افغانستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG