لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های ارشد امریکایی و هند در مورد توطیهٔ ناکام ترور سیک جدایی‌طلب صحبت کردند


تصویر گرپتوانت سینگ پانن در جریان تظاهرات ضد جدایی‌طلبی سیک‌ها که در سپتمبر سال روان در شهر دهلی جدید،‌ پایتخت هند برگزار شده بود.
تصویر گرپتوانت سینگ پانن در جریان تظاهرات ضد جدایی‌طلبی سیک‌ها که در سپتمبر سال روان در شهر دهلی جدید،‌ پایتخت هند برگزار شده بود.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی قصر سفید که در راس یک هیات امریکایی وارد دهلی جدید، پایتخت هند شده است، در مورد توطیهٔ ناکام ترور یک جدایی‌طلب سیک در خاک امریکا با مقام‌های هندی صحبت کرد.

قصر سفید روز دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفت که فاینر ضمن تایید تصمیم هند برای ایجاد کمیته‌ای به هدف تحقیق در مورد این توطیه تاکید کرد که عاملان آن باید حسابده قرار گیرند.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده به تاریخ ۲۹ نومبر (هشتم قوس) با نشر سندی گفت که یک مقام حکومت هند طرح ناموفق ترور یک جدایی‌طلب سیک را در خاک ایالات متحده هدایت داده است. در سند از مقام هندی نام برده نشده است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این جدایی‌طلب سیک گرپتوانت سینگ پانن نام داشته و تابعیت دوگانهٔ ایالات متحده و کانادا را دارد.

سارنوالان امریکایی اتهام وارد کرده اند که این مقام هندی به کرات با شخصی به نام کهیل گوپتا تماس گرفته و مبلغ ۱۵هزار دالر منحیث پیش پرداخت به وی تادیه کرده است. آنان همچنان گفته اند که این مقام هندی برای انجام این ترور به گوپتا وعدهٔ پرداخت ۱۰۰هزار دالر را داده است.

در واکنش، هند به خاطر اینکه یک مقام حکومت آن کشور در این توطیه دست داشته است، ابراز نگرانی کرده و گفته است که چنین اقدام خلاف پالیسی حکومت هند است.

هند هفتهٔ گذشته اعلام کرد که تحقیقات رسمی را در پیوند به نگرانی‌های ایالات متحده انجام داده و تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

دو ماه پیش، حکومت کانادا، هند را به دست داشتن در کشتن یک رهبر دیگر سیک‌ها در شهر وکنوور کانادا متهم کرد و در پی آن روابط دو کشور به شدت پرتنش شد.

کانادا بزرگترین جمعیت سیک را در بیرون از هند دارد و بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۱، شمار سیک‌ها در کانادا به حدود ۷۷۰ هزار نفر می‌رسید.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، ویلیم برنز، رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا در هفته‌های اخیر در پیوند با توطیهٔ ناکام ترور این سیک جدای‌طلب، با همتایان هندی شان صحبت کرده اند.

در حالیکه حکومت‌های ایالات متحده و هند در تلاش برقرار کردن روابط محکم و نزدیک اند تا در برابر تهدید چین مقابله کنند، قضیهٔ ترور پانن برای هر دو کشور حایز اهمیت ویژه است.

حکومت هند از دیر زمان در مورد حضور گروه‌های جدایی‌طلب سیک در بیرون از هند شکایت داشته و دهلی جدید آنان را به مثابهٔ تهدید امنیتی می‌پندارد. گروه‌های جدایی‌طلب سیک در صدد جدایی سیک‌ها از هند و ایجاد کشور مستقل خالستان اند.

جدایی طلبی و مبارزه برای ایجاد خالستان در دههٔ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به شورشگری خونینی در ایالت پنجاب هند منتج شد که در آن هزاران نفر، به شمول مقامات بلند‌پایهٔ هندی، کشته شدند. اما این جنبش اکنون از حمایت اندکی در پنجاب برخوردار است.

قصر سفید گفته است که فاینر در دیدار با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند در مورد سایر مسایل از جمله وضعیت شرق میانه، جنگ اسراییل-حماس و طرح‌ها برای غزهٔ پس از جنگ نیز صحبت کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG