لینک های دسترسی

Breaking News

نهاد امریکایی: آتش‌سوزی مرموز برنامه هسته‌ای ایران را صدمه زده است


یک نهاد امریکایی می‌گوید که آتش‌سوزی مرموز در ولایت اصفهان ایران، ورکشاپ بسته بندی سنترفیوژ تاسیسات غنی سازی یورانیم نطنز را آسیب رسانیده است.

نهاد علوم و امنیت بین المللی مستقر در واشنگتن می‌گوید که این حادثه‌ٔ آتش سوزی بر خلاف گفته های مقامات در تهران، سبب عقب‌گرد بزرگتری به هدف هسته‌ای ایران شده است.

مقامات ایرانی گفته اند که چگونگی این حادثه آتش‌سوزی تحت بررسی قرار دارد که در آن یک تعمیری که کار ساختمانی در آن جریان داشت، آسیب دیده است.

اما نهاد امریکایی در صفحهٔ تویتراش با نشر تصاویر از ساختمانی که در آن آتشسوزی صورت گرفته بود، گفته است که در سال ۲۰۱۷ این ساختمان را ورکشاپ بسته بندی سنترفیوژ شناسایی کرده بود.

ساره بورخارد، یکی از پژوهشگران این نهاد به صدای امریکا گفت که کار ساختمان این ورکشاپ در سال ۲۰۱۲ آغاز و در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد.

شبکه تلویزیون صدا و سمای ایران در سال ۲۰۱۸ از این تاسیسات گزاشی تهیه کرده و آنرا "مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران" معرفی کرده بود.

تصاویری از آتش‌‌سوزی روز پنجشنبه که توسط اداره انرژی اتمی ایران نشر شد، خسارات گسترده‌ای را در یک بخش این ورکشاپ نشان می‌دهد.

خانم بورخارد افزود که به نظر او تجهیزات سنترفیوژها به سادگی قابل تعویض نیست زیرا اجزای آن باید از خارج وارد شود.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ شرکت تکنالوژی سنترفیوژ ایران و سپس شرکت دیگری را که با این شرکت ایرانی داد و ستد داشتند تحریم کرد.

ایران در سال ۲۰۱۵ توافقنامهٔ هسته‌ای را با قدرت‌های جهان امضا کرد که بر اساس آن این کشور فعالیت های غنی سازی یورانیم را کاهش می‌دهد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و دلیل آنرا عدم فشار کافی بر تهران عنوان کرد.

آقای ترمپ، سپس یک بار دیگر تعزیرات اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

XS
SM
MD
LG