لینک های دسترسی

Breaking News

هفتاد درصد ساختمان‌های کابل غیرمعیاری است


مسوولان شهرداری کابل می‌گویند هفتاد درصد ساختمان‌ها و بلند منزل‌هایی که در شهر کابل ساخته شده، با معیارهای ساختمان سازی مطابقت ندارد.

جلیل سلطانی، رییس مطبوعات شهرداری کابل به صدای امریکا گفت که ساخت و ساز خودسر در شهر کابل از سال ۱۳۷۱ خورشیدی آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

او گفت که سالها جنگ و نبود نظارت جدی، باعث شده که ساخت و ساز خودسر در کابل افزایش یابد.

آقای سلطانی اما می‌گوید که شهرداری کابل برای معیاری سازی ساخت و ساز در شهر کابل، از دو سال به این سو با همکاری یک شرکت بین المللی، روی طرحی کار کرده بر اساس آن، تمام معیارهای لازم برای ساختمان سازی در نظر گرفته شده و با تطبیق آن، ساخت و ساز خودسر در شهر کابل پایان خواهد یافت.​

تدابیر ایمنی

یکی از مشکلات جدی ساختمان‌ها و بلندمنزل‌های شهر کابل، در نظر نگرفتن تدابیر ایمنی است.

انجنیر نور محمد عظیمی، استاد رشته انجنیری ساختمانی در کابل می‌گوید که بسیاری از بلندمنزل‌های کابل فاقد راه خروج اضطراری و تجهیزات اطفاییه است و هنگام بروز حوادث، ساکنان این ساختمان‌ها را خطرات جدی تهدید می‌کند.

او با اشاره به آتش‌سوزی‌های سال گذشته در چندین بازار بزرگ شهر کابل می‌گوید که اگر در این بازارها مسایل ایمنی در نظر گرفته می‌شد، خسارات ناشی از آن به مراتب کمتر می‌بود.

بر اساس قوانین افغانستان، در نظر گرفتن راه خروج اضطراری و تجهیزات اطفاییه در هنگام ساختمان سازی ضروری است و اگر این نکات در نظر گرفته نشود، ارگان‌های مربوطه حق دارند از اعمار ساختمان جلوگیری کنند.

در هنگام اعمار ساختمان‌ها، سرک‌ها و مکان‌های عمومی به ساختن راه‌های رفت و آمد ویژه برای معلولان توجه نشده است و افراد دارای معلولیت در زندگی روزانه با مشکلات زیادی روبرو استند.

XS
SM
MD
LG