لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست در بامیان


کوه‌های شاه فولادی و بند امیر از جمله ساحات حفاظت شدۀ طبیعی بامیان است.
کوه‌های شاه فولادی و بند امیر از جمله ساحات حفاظت شدۀ طبیعی بامیان است.

با آنکه در عرصه حفاظت از محیط زیست، احیای حیات وحش و جلوگیری از تخریب اِکوسیستم در افغانستان گام‌هایی برداشته شده است، اما در برخی ولایات افغانستان به علت عدم آگاهی مردم، هنوز محیط زیست یک موضوع پیش پا افتاده محسوب می‌شود.

افزایش شکارهای غیرقانونی، نابودی حیات وحش، افزایش زباله‌ها و شیوع امراض ناشی از آلودگی‌ هوا در بامیان، از جمله نگرانی‌ها در بخش محیط زیست این ولایت است.

مرضیه حسینی، مسؤول نهاد اجتماعی پرتوویکی از فعالان محیط زیست، می‌گوید "سیاحان از نقاط مختلف جهان برای بازدید به بامیان می‌آیند، اما افزایش آلودگی هوا، تخریب محیط زیست وهمچنان افزایش زباله‌ها از جمله مشکلاتی است که سبب تخریب زیبایی‌های بامیان شده است و تأثیرات منفی بر محیط زیست به جا می‌گذارد و نهادهای مختلف حکومتی وغیرحکومتی باید به این موضوع پرداخته و محیط سالم را احیا نمایند".

خانم حسینی می‌افزاید که شبکه نهادهای دادخواهی به صورت رضاکار، برنامه‌های مختلف را در زمینۀ پاک نگهداشتن شهر بامیان، جلوگیری از شکار و تخریب محیط زیست انجام می‌دهند.

فاطمه حسنی، مدیر عمومی ارزیابی و انکشاف پایدار ریاست حفاظت از محیط زیست در ولایت بامیان، می‌گوید "متأسفانه شکار بی‌رویه حیات وحش در قسمت‌های مختلف ولایت بامیان وجود دارد که مردم به دلیل عدم آگاهی، باز، باشه آهو، کبک و سایر حیات وحش را شکار می‌کنند که سبب تخریب اکوسیستم می‌شود و عدم توجه به این مسایل، سبب بروز مشکلات در آینده خواهد شد".

سلسله کوه‌های شاه فولادی و بند امیر به شمول چهل هزار هکتار زمین و دره هاجر در ولسوالی کهمرد بامیان از جمله ساحات حفاظت شدۀ طبیعی بامیان است.

در حالی که سه ساحه مهم در ولایت بامیان به حیث ساحات حفاظت شده، شامل لیست سازمان جهانی محیط زیست شده است، اما هنوز هم نگرانی هایی در زمینۀ تخریب محیط زیست و حیات وحش در این ولایت موجود است.

اکنون در بامیان، نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی تلاش دارند تا برنامه‌های مفیدی را برای بهبود وضعیت محیط زیست در این ولایت در سال آینده روی دست گیرند.

شاروالی بامیان نیز با آنکه آلودگی محیط زیست را می‌پذیرد، اما از برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت خبر می‌دهد.

انجنیر امان امان، شاروال بامیان، می‌گوید "در سال آینده ما دو میلیون افغانی را برای سرسبزی ساحات شهری بامیان و جلوگیری از آلودگی هوا در نظر گرفتیم و در کنار آن دو تا پنج هزار نهال را در ساحات مختلف مرکز شهر بامیان در نظر گرفته شده است".

شاروال بامیان می‌افزاید که برای جلوگیری از آلودگی هوا در شهربامیان، برای تمام هوتل‌داران، حمام‌ها و مراکز تجاری که سبب آلودگی هوا می‌شوند، توصیه شده تا به جای چوب و ذغال سنگ از گاز استفاده کنند.

شاروالی بامیان همچنان می‌گوید که در بهار سال آینده دو پارک تفریحی بزرگ در ساحات دشت عیسی خان و ملا غلام ولایت بامیان ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر ریاست زراعت این ولایت، ۹۰ هکتار ساحه سبز را در ساحات تخریب شده محیط زیستی احیا خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG