لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد چندین کارمند خود در غزه را به ظن همکاری با حماس اخراج کرد


دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی (UNRWA) روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) اعلام کرد که شماری از کارمندان خود را به ظن مشارکت در حملهٔ تروریستی هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل از کار اخراج کرد.

این سازمان گفته است که مقامات اسراییلی اطلاعاتی را مبنی بر مشارکت این افراد در حمله هفتم اکتوبر در اختیار آنان قرار داده است.

فیلیپ لازارینی، رییس دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، در بیانیه‌ای گفت: "برای محافظت از توانایی سازمان در ارایه کمک‌های بشردوستانه، تصمیم گرفته‌ام که قراردادهای این کارکنان را فوراً فسخ کرده و تحقیقاتی را برای دریافت حقیقت بدون تأخیر آغاز کنم."

او گفت: "هر کارمند دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی که در اقدامات تروریستی دست داشته باشد، از جمله از طریق پیگرد جنایی، پاسخگو خواهد بود."

دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی نزدیک به۱۳ هزار کارمند فلسطینی در نوار غزه دارد. از آغاز جنگ تا اکنون بیش از ۱۵۰ کارمند این دفتر در غزه کشته شده اند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد گفت که گوتیرش در جریان قرار گرفته و از آقای لازارینی خواسته تا "به سرعت به این موضوع" رسیدگی کند.

آقای گوتیرش افزوده که تحقیقات باید این اطمینان را بدهد که هر یک از کارمندان دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی که "در حملات هفتم اکتوبر یا هر گونه فعالیت جنایتکارانهٔ دیگر مشارکت داشته" باید فوراً اخراج و تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند.

اسراییل سال‌ها از دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی انتقاد کرده و مدعی شده است که مکاتبی را که این دفتر اداره می‌کند، توسط حماس برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شوند و برنامه درسی ضد اسراییلی را ترویج می‌کنند.

توقف کمک‌های ایالات متحده به دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی

ایالات متحده که بزرگترین تامین کننده مالی دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی می‌باشد، گفته است که کمک‌های مالی به این دفتر را به دلیل اتهامات مربوط به دخالت کارکنان این نهاد در حملات هفتم اکتبر حماس به اسراییل، به گونهٔ موقت متوقف می‌کند.

اما،‌کرس اسمیت، نماینده جمهوری خواه از ایالت نیوجرسی و رییس کمیته فرعی حقوق بشر جهانی و سازمان های بین المللی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، از تعلیق بودجه برای دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی انتقاد کرده و آن را "کاملا ناکافی" خواند.

او گفت: "آنچه که ما به آن نیاز داریم یک رویکرد جامع و مبتنی بر واقعیت برای دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی است که تمام کمک‌های مالی را متوقف و تامین مالی آینده را مشروط به اصلاح کامل سر تا پا و تجدید ساختار این دفتر می‌کند".

ایالات متحده پیش از آغاز جنگ، نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۲۳ به دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی کمک کرده است.

سازمان ملل متحد در مورد تعداد کارمندان متهم چیزی نگفته، اما وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که ۱۲ کارمند این اداره در آن دخیل بوده اند.

وزارت خارجه امریکا گفت که انتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، روز پنجشنبه با گوتیرش گفتگو کرد تا "بر ضرورت انجام تحقیقات کامل و سریع درباره این موضوع تاکید کند."

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در بیانیه‌ای گفت: "باید پاسخگویی کامل برای هر کسی که در حملات فجیع هفتم اکتوبر شرکت کرده، وجود داشته باشد."

میلر گفت که واشنگتن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اتهامات با حکومت اسراییل تماس گرفته و اعضای کانگرس را در جریان قرار داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG