لینک های دسترسی

Breaking News

۲۲ تن در فیرهای هوایی هفتۀ شهید در کابل زخم برداشته


عبدالله پای منار مقاومت اکلیل گل گذاشت
عبدالله پای منار مقاومت اکلیل گل گذاشت

وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرد که ۲۲ تن در نتیجۀ فیرهای هوایی تجلیل‌کنندگان "هفتۀ شهید" زخمی شده اند.

امروز یکشنبه ۱۸ سنبله با هفدمین سالیاد ترور احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین جهادی، مصادف است که هواداران وی، از این روز با کاروان‌ها در اطراف شهر کابل گشت‌زنی کردند.

اکثر موترهای شامل در کاروان‌ها پلیت نیز ندارند و برخی جوانان سوار بر این موترها، مسلح استند و شلیک‌های هوایی می‌کنند.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت، گفت: "۲۲ تن در اثر فیرهای هوایی امروز زخمی شده اند."

سال گذشته، شلیک‌های هوایی در ۱۸ سنبله، یک کشته و سه زخمی برجا گذاشته بود.

خبرنگار صدای امریکا از محل گزارش داد که بیرق حکومت برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، را کاروان‌ها حمل می‌کنند.

این در حالی است که روز گذشته فرماندهان پیرو احمدشاه مسعود، به شمول عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه، محمدیونس قانونی، معاون رئیس جمهور پیشین، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین و احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، برخلاف سال‌های قبل، هنگام اهدای خون از هواداران احمدشاه مسعود، خواستند که به جای گشت‌زنی در جاده‌های کابل و ایجاد بی‌نظمی، به نیروهای امنیتی افغان خون اهدا کنند.

واکنش عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان در سخنرانی‌اش در خیمۀ لویه جرگه - که به منظور تجلیل از هفتۀ شهید برگزار شده بود - این عملکرد جوانان را نکوهش کرد و گفت که این کار، شیوۀ گرامیداشت از راه احمدشاه مسعود، نیست.

آقای عبدالله گفت: "اگر تجلیل از این روز به شهریان کابل، خاطره فیرهای هوایی، راه بندان، برخورد نامناسب با اهالی باشد، نه روح آمر صاحب این طور بود، نه رفتارش این طور بود، نه هیچ‌کس را این طور توصیه می‌کرد و نه هیچ‌کس را این طور مجال می‌داد".

به گفتۀ عبدالله، احمدشاه مسعود، خود نیز مخالف شلیک‌های هوایی بود.

او افزود: "امروز متأسف استیم، متأسفانه بنابر هرنوع احساسات، به هر دلیلی که باشد، وقتی که به نام آمر صاحب، ما یک بار دیگر این شخصیت را ترور می‌کنیم، این ترور دوم آمر صاحب است، وقتی مردم ناآرام شد به نام این که ما از آمر صاحب قدردانی می‌کنیم، این ترورش هست".

رئیس اجرائیه افغانستان گفت که می‌داند این اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود و برخی آن را نکوهش خواهند کرد.

او از ابتکار بنیاد احمدشاه مسعود، مبنی بر اهدای خوان در هفدمین سالیاد این فرمانده پیشین جهادی، استقبال کرد.

همچنان رئیس اجرائیه افغانستان، صبح امروز طی مراسم ویژه نظامی، پای منار مقاومت در چهارراهی مسعود، اکلیل گل گذاشت. در این مراسم برعلاوۀ طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع، محمدیونس قانونی، معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان و سایر مقام‌های حکومتی و غیرحکومتی حضور داشتند.

مقام‌های برحال و پیشین حکومتی در مراسمِ امروز در خیمۀ لویه جرگه، حضور داشتند. محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با فرستادن پیامش – که توسط رئیس ادارۀ امور خوانده شد – از مبارزۀ فرمانده احمدشاه مسعود و سایر فرماندهان پیشین جهادی ستایش کرده است.

رئیس جمهور غنی، گفته است: "احمدشاه مسعود بزرگ، بزرگ مردی بود که در دایره‌های محدود قوم و منطقه نمی‌گنجید و به ارزش‌‌های بزرگ ملی و اسلامی دل بسته بود، و در راه دفاع از این ارزش‌های متعال جان با جان‌آفرین سپرد".

آقای غنی، دموکراسی و استقلال را ثمرۀ خون شهدا دانسته و گفته است که حکومت برای اعمار منازل رهایشی برای خانواده‌های شهدا، در ۴۰ پروژۀ دولتی زمین در نظر گرفته است.

جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهور افغانستان نیز در این مراسم پیامش را فرستاده بود.

حملات دشت برچی

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در سخنانش به حملات بر مراکز آموزشی، فرهنگی و ورزشی اهل تشیع در غرب کابل اشاره کرد و آن را به دستور خارجی‌ها، حمله بر امنیت ملی افغان‌ها خواند.

آقای دانش گفت: "در این اواخر وحدت ملی و همگرایی و همبستگی میان اقوام و مذاهب کشور را نشانه گرفته اند و به همین جهت حملات هدفمند، سازمان‌دهی‌شده و سیستماتیک بر دشت برچی و مناطق خاص دیگر، اکنون یک تهدید بزرگ بر امنیت ملی افغانستان محسوب می‌شود".

یک شب قبل نیز مراسمی را برای گرامیداشت از "هفتۀ شهید" در ریاست اجرائیه برگزار شده بود که برعلاوۀ سفیران و دیپلوماتان خارجی، فرماندهان نیروهای خارجی مستقر در افغانستان، نیز حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG