لینک های دسترسی

Breaking News

غنی در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت می‌کند


قرار است که نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با حضور رهبران کشورهای عضو و ناظر روز شنبه و یکشنبه برابر با ۹ و ۱۰ ماه جون در چین برگزار گردد.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه این کشور در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای اشتراک خواهند کرد.

آقای احمدی افزود که در این نشست روی چگونگی رفع تهدیدات مشترک در منطقه و اتصال منطقویی که برای تأمین ثبات در افغانستان مهم است، صحبت خواهد شد.

او گفت " موردی که ما روی آن تأکید خواهیم کرد، مورد اتصال منطقوی است که می‌تواند جایگاه افغانستان را بلند ببرد و برای ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان بسیار مؤثر است".

این در حالیست که رئیس جمهور غنی همواره تأکید کرده است که افغانستان را به چهار راه اقتصادی منطقه‌ مبدل می‌سازد.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۲۰۰۱ میلادی با عضویت کشورهای آسیایی میانه، روسیه و چین ایجاد شد و سال گذشته هند و پاکستان نیز عضویت این سازمان را به دست آوردند.

از سال ۲۰۱۲ به این‌سو افغانستان، ایران، بلاوروس و مغولستان به عنوان کشورهای ناظر در نشست‌های این سازمان اشتراک می‌کنند.

افغانستان در چند سال اخیر تلاش می‌کند تا عضویت این سازمان را به دست آورد.

زمرک پادخوابی، رئیس کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که با توجه به اعضای برجستۀ این سازمان، این نشست تا حدودی می‌تواند در افزایش فشارها بر پاکستان برای کاهش تهدیدات از جانب آن کشور به افغانستان، کمک کند.

ودیر صافی، استاد در پوهنتون کابل به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این نشست‌ها نتایج آنی در پی نخواهد داشت.

سال قبل، هفدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG