لینک های دسترسی

Breaking News

شوکت میر ضیایف ممکن برندۀ انتخابات ازبکستان شود


شوکت میرزایوف را سلف اش شخص "غیر مسلکی" خوانده بود
شوکت میرزایوف را سلف اش شخص "غیر مسلکی" خوانده بود

شوکت میرزایوف، صدراعظم و رئیس جمهور موقت ازبکستان، احتمالاً برندۀ انتخابات ریاست جمهوری آن کشور خواهد شد.

بزرگترین مشکل فرا روی آقای میرزایوف این است که چگونه به سطح اسلام کریموف، رئیس جمهور پیشین آن کشور، از قدرت برخوردار شود.

اسلام کریموف که در ماه سپتمبر امسال در سن ۷۸ سالگی در گذشت، از سال ۱۹۸۹ میلادی با "مشت آهنین" بالای جمعیت ۳۲ میلیونی ازبکستان حکمروایی کرد.

میرزایوف از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سو، ریاست کابینۀ ازبکستان را رهبری کرده است. وی پس از مرگ کریموف، زمانی به مثابۀ جانشین رئیس جمهور پیشین آن کشور مطرح شد که رئیس مجلس سنای ازبکستان از وی حمایت کرد. بر اساس قانون اساسی ازبکستان، به صورت معمول رئیس سنا رهبری موقت را در آن کشور، بر عهده می گیرد.

الکساندر نیازوف، تحلیلگر مسایل آسیای مرکزی مستقر در قزاقستان، به این باور است که میزان آرای که برای میرزایوف در انتخابات روز یکشنبه ریخته می شود، نشاندهندۀ سطح اقتدار وی در قسمت آوردن اصلاحات سیاسی و اقتصادی ازبکستان خواهد بود.

به گفتۀ نیازوف، نتایج انتخابات نشان خواهد داد که آیا دستگاه دولتی آماده تغییر در کشور است یا خیر.

به گفتۀ مقامات کمیسیون مرکزی انتخابات در ازبکستان، مراکز رای دهی ساعت شش صبح به وقت محل در آن کشور باز شد و تا ساعت یک بعد از ظهر، ۵۵.۸ در صد واجدین شرایط رای دهی، رای دادند. در حال حاضر، بیش ۲۰ میلیون جمعیت آن کشور، واجد شرایط رای دهی اند.

قرار است مراکز رای دهی ساعت هشت شب به وقت محل بسته شوند و انتظار می رود تا در همان شب، نتایج انتخابات اعلام گردد.

وعدۀ اصلاحات سیاسی و اقتصادی

آقای میرزایوف وعدۀ اصلاحات اقتصادی را در آن کشور داده است که شامل آزاد سازی بازار ارز می شود که در حال حاضر، به صورت شدید از سوی حکومت کنترول می شود. در عین حال، آقای میرزایوف گفته است که تلاش خواهد کرد تا روابط ازبکستان را با کشور های آسیای میانه، بهبود ببخشد.

شماری از دیپلومات ها به این باور اند که آقای میرزایوف ممکن روابط کشورش را با روسیه نزدیکتر سازد.

آقای میرزایوف که مسلک اش انجنیری است، در دهۀ ١٩٨٠ میلادی به عضویت عضو حزب کمونست پیوست و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ میلادی، عضو مجلس قانونگذاری ازبکستان شد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، ویکی لیکس مکاتبات سفارت ایالات متحده را افشا کرد که بر اساس آن، آقای کریموف، میرزایوف را را شخص "غیر مسلکی" خوانده و گفته بود که به تدریج وی را از سمت اش بر کنار خواهد کرد، اما نه به صورت فوری.

بر اساس یک مکاتبۀ دیگر سفارت ایالات متحده که در سال ۲۰۰۸ میلادی نشر شده بود، میرزایوف به رسانه های دولتی آن کشور هدایت داده بود تا هیچگاهی وی را در تلویزیون نشان ندهند، زیرا ترس داشت که مبادا نشر تصاویر ویدیویی وی حسادت کرویموف را بر انگیزد.

دیپلومات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که آقای میرزایوف قادر شده است تا حمایت قبایل قدرتمند آن کشور را به دست بیاورد و در عوض آنان را در قدرت سیاسی سهیم سازد. به نوشتۀ رویترز، میرزایوف توافق کرده تا قدرت را با رستم عظیموف، معاون صدراعظم، و رستم عنایتوف، رئیس امنیت آن کشور، شریک کند.

اما شماری از تحلیلگران به این باور اند که چنین نوع توافق فقط تقابل نخبگان سیاسی را برای اعمال قدرت نهایی، به تعویق می اندازد، تقابل که احتمالاً ثبات این کشور را با خطر مواجه کند.

ایالات متحده، روسیه و چین به صورت دقیق انکشافات در ازبکستان را زیر نظر دارند و در مورد ثبات آن کشور نگران اند، زیرا ازبکستان یکی از صادر کنندگان عمدۀ گاز طبیعی و پنبه می باشد.

XS
SM
MD
LG