لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار قوای مسلح افغانستان را به نقض حقوق بشر متهم کرد


پولیس محلی بیش از هر نیروی دیگر طرفدار دولت افغانستان به نقض حقوق بشر متهم شده است
پولیس محلی بیش از هر نیروی دیگر طرفدار دولت افغانستان به نقض حقوق بشر متهم شده است

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار گزارش داده است که قوای امنیتی و دفاعی افغان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مرتکب ۷۵ مورد جدی نقض حقوق بشر از جمله قتل، شکنجه و تجاوز جنسی بر کودکان شده است.

سیگار در این گزارش که روز سه شنبه نشر شد هفت مورد تجاوز جنسی بر کودکان را که قوای افغان عامل آن بوده اند، برجسته کرده است، اما در گزارش آمده است که "به گستردگی کامل موارد تجاوز جنسی بر کودکان از سوی قوای امنیتی افغان هرگز پی برده نخواهد شد".

گزارش همچنان حاکی است که ۲۲ مورد از جمله ۷۵ مورد نقض حقوق بشری محرم بوده و فاش شده نمی‌تواند. همچنان ۴۶ مورد دیگر شامل کشتار فراقانونی و شکنجۀ زندانیان بوده است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به صدای امریکا گفت" ما خوشبختانه در مورد بدرفتاری‌های اخلاقی که ندرتاً با آن مواجه شدیم، با بسیار جدیت و حساسیت با کسانیکه به آن متهم بوده اند، برخورد کرده‌ایم".

با آنکه قوانین در ایالات متحده، وزارت‌های دفاع و خارجۀ امریکا را از کمک به نظامیان کشورهایی که اردو و پولیس آن مرتکب نقض حقوق بشر می‌شود، نهی می‌کند، تحقیقات سیگار دریافته است که قوای نظامی ایالات متحده از این تخطی‌های حقوق بشری با خبر بود، اما راه گریز قانونی را برای به حمایت از سربازان افغان باز گذاشت.

جان نکلسن، فرمانده عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان، در نوامبر ۲۰۱۷ رهنمود جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن نظامیان امریکایی به شناسایی و گزارشدهی تخطی‌های حقوق بشری مکلف می‌باشند.

آقای نکلسن نخستین نظامی امریکایی است که مشاور ویژه را برای تمرکز بر موارد سو استفاده از کودکان افغان و محافظت از آنان استخدام کرده است.

وزارت‌های داخله و دفاع افغانستان نیز در دسامبر ۲۰۱۷ پالیسی جدیدی را که در هماهنگی با ملل متحد تدوین شده بود، برای محافظت کودکان در نبردهای مسلحانه و جلوگیری از اعمال خشونت بر آنان نافذ کردند.

این پالیسی روش هایی را برای گزارش‌دهی و تحقیق اتهامات وارده ایجاد می‌کند و متخلفین را در مطابقت با قوانین مورد پیگرد قانونی قرار می‌دهد. فرمانده عمومی قوای امریکایی و ناتو نیز گفت که برای تطبیق این پالیسی آمادۀ همکاری با حکومت افغانستان است.

XS
SM
MD
LG