لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: فورم تثبیت دارایی کرزی و خلیلی ناقص است


حکومت کنونی افغانستان، فساد را میراث حکومت کرزی می‌خوانند
حکومت کنونی افغانستان، فساد را میراث حکومت کرزی می‌خوانند

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار گفته است که ادارۀ عالی مبارزه با فساد در افغانستان که در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد، ناموثر و فاقد استقلالیت بوده و تا کنون نتوانسته است فورم دارایی‌های حامد کرزی رئیس جمهور پیشین آن کشور را تدقیق و تایید کند.

سیگار با نشر گزارش جدیدی گفته است که فورم تثبیت دارایی‌های آقای کرزی و اعضای ارشد حکومت پیشین افغانستان دارای کاستی‌ها و نواقص است.

در حالیکه مقام‌های امریکایی باربار فساد گسترده را در افغانستان، عامل بازدارندۀ پیشرفت در مبارزه بر ضد طالبان خوانده اند، گزارش سیگار چالش‌هایی را برشمرده است که حکومت افغانستان در مبارزه با فساد با آن مواجه است.

فساد اداری که به گفتۀ مقام‌های حکومت وحدت ملی افغانستان میراث حکومت پیشین آن کشور است، امسال نیز افغانستان را در ردۀ فاسدترین کشورهای دنیا قرار داده است. اما رئیس جمهور کرزی در چندین مناسبت گفته است که رهبران کنونی حکومت وحدت ملی نیز وزیران کابینۀ وی بوده اند.

سیگار گزارش داده است که آقای کرزی در فورم تثبیت دارایی خود در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که مقداری پول در یک بانک آلمانی پس انداز دارد، اما نه شمارۀ حساب بانکی خود را داده بود و نه هم منبع آن پول را ذکر کرده بود.

همچنان رئیس جمهور کرزی در فهرست دارایی های خود شماری زیورات را ذکر کرده بود که بر اساس گزارش سیگار نه تاریخ خریداری، نه ارزش فعلی و نه هم منبع پول آن ذکر شده بود.

به همین سان، گزارش سیگار حاکی است که محمد کریم خلیلی، معاون ریاست جمهوری در حکومت آقای کرزی در فورم تثبیت دارایی خود تذکر داده بود که پول، موتر، تشبث شخصی، قرضداری یا چیز دیگری برای گزارشدهی ندارد.

آقای خلیلی بر اساس گزارش سیگار داشتن یک دربند حویلی و چهار نمره زمین را تایید کرده بود اما هیچ گونه معلوماتی در مورد ارزش آن ارایه نکرده بود.

سیگار از قول یک مشاور ادارۀ عالی مبارزه با فساد گزارش داده است که روند اعلام دارایی مقام‌های حکومت کرزی، اقدام نمایشی برای خوش ساختن جامعۀ جهانی بود.

تا کنون حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان یا مقام‌های حکومت وی که در گزارش سیگار از آنان یاد شده است، در پیوند با این گزارش واکنشی نشان نداده اند.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، تنها حکومت ایالات متحده تا کنون حدود ۱۱۳ میلیارد دالر را به خاطر بازسازی افغانستان کمک کرده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG