لینک های دسترسی

Breaking News

اهمال در جلوگیری قاچاق پول از میدان هوایی کابل


یک گزارش جدید حکومت ایالات متحده یافته است که انتقال غیر قانونی پول از میدان هوایی کابل تا هنوز جریان دارد و مقامات افغان برای جلوگیری آن کار کافی نکرده اند.

گزارش ادارۀ تفتیش کانگرس ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان تأخیر در تطبیق درست روند جلوگیری از انتقال پول و مواد مخدر در آن کشور آلوده با فساد اداری و روبرو با آزمون شورش گرایی را اذیت کننده عنوان کرده است.

ماشین های شمارش پول

در گزارش ادارۀ مسما به "سیگار" آمده است که ماشین های حساب پول در میدان هوایی کابل نصب شده، اما افرادی که توسط حکومت افغانستان در ردیف "بسیار مهم" قرار می گیرند، به سادگی پول را از کشور بیرون انتقال می دهند. گزارش حاکی است که پول آنها شاید شمار شود اما مقدار آن ثبت و یا معلومات آن به دفتر مرکزی انتقال نمی یابد زیرا ماشین تای شمارش پول تا هنوز با انترنت وصل نمی باشد.

مقامات وزارت امنیت داخلی ایالات متحده که در میدان هوایی کابل کار می کنند به ادارۀ سیگار گفته اند که اکثریت پول غیر قانونی از طریق دروازه های میدان خارج می شود که تنها افراد "بسیار مهم" از آن استفاده کرده می تواند.

تطبیق قانون بالای همه

اما نورالله دلاوری، رئیس بانک مرکزی افغانستان در مصاحبۀ با صدای امریکا تلاشی نشدن مقامات بلند پایه (وی، آی، پی) را رد کرد و گفت که بکس های همه در میدان هوایی از ماشین عبور می شود و همه باید در صورت انتقال بیش از 20 هزار دالر، فورم مشخصی را خانه پوری کنند تا دلیل انتقال آن واضح گردد.

ادارۀ سیگار می گوید باوجود آن که قرارداد ماشین ها در ماه جولای 2010 عقد شده بود، نصب آن با تأخیر یک ساله در ماه اپریل سال 2011 صورت گرفت. اکنون پول از طریق ماشین ها حساب می شود، اما نمرۀ مسلسل ثبت نمی گردد که این خود ردیابی آن را دشوار می سازد.

عزیزالله لودین، رئیس ادارۀ مبارزه با فساد اداری افغانستان به صدای امریکا گفت که زورمندان هرگونه راه را پیدا می کنند تا قوانین را زیرپاه کرده موارد مختلف فساد اداری را مرتکب شوند. به همین دلیل است که سالانه تنها از میدان هوایی کابل چهار و نیم میلیارد دالر به خارج انتقال می یابد.

تعهدات عملی نشدۀ توکیو؟

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در نشست بین المللی توکیو تعهد سپرد که اقدامات کافی را روی دست خواهد گرفت تا دامن گستردۀ فساد اداری را از کشورش برچیند زیرا کمک کنندگان مساعدت های شان را به شکل مشروط فراهم کرده اند. پیرامون همین تعهدات، رهبر افغانستان فرمان ضد فساد را صادر کرد که در بند های مختلف ادارات را وادار به اجرای وظایف مشخص کرده بود، اما تهیه کنندگان گزارش ادارۀ تفتیش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان شکایت دارند که تعهدات کابل جامۀ عمل نمی پوشد.

رئیس بانک مرکزی افغانستان به صدای امریکا تائید کرد که احمد ضیأ مسعود، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان با مبلغ 60 میلیون دالر از میدان هوایی کابل خارج و در میدان هوایی دوبی توقیف شده بود – خبری که روزنامه های برتانونی آن را بر اساس اسناد فاش شدۀ محرم امریکایی توسط ویکیلیکس گزارش داده بودند و به گفتۀ رئیس بانک مرکزی تا هنوز روی آن تحقیق صورت نگرفته است.

نبود فرهنگ اخلاق کاری

لودین می گوید که انفاذ هرگونه قانون و یا نصب هرگونه ماشین پیشرفته مشکل فساد اداری و یا انتقال غیر قانونی پول را از افغانستان رفع کرده نمی تواند زیرا افرادی که اخلاق ضعیف کاری دارند، در گمرکات توظیف شده اند و با گرفتن رشوت و یا گرایش با یک گروه و حزب دامنۀ فساد را گسترده می سازد.

در گزارش به حکومت ایالات متحده پیشنهاد شده است تا حکومت افغانستان را به خاطر عملی سازی تعهدات اش برای تطبیق درست روند جلوگیری از انتقال غیر قانونی پول، مسئول قرار دهد.
XS
SM
MD
LG