لینک های دسترسی

Breaking News

ساحات زیر نفوذ طالبان در افغانستان کم نشده - سیگار


با وصف افزایش شمار نظامیان امریکایی در افغانستان در یک سال گذشته و نیز تشدید عملیات قوای افغان و امریکایی بر ضد طالبان، ساحات زیر نفوذ این گروه محدود نشده است.

مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز دوشنبه گزارش داد که طالبان بر بیش از ۱۴ درصد قلمرو افغانستان مسلط اند.

سیگار گزارش داده است "حکومت افغانستان از جمع ۴۰۷ ولسوالی کنترول ۲۲۹ ولسوالی (۵۶.۳ درصد قلمرو) را در دست دارد، حالانکه طالبان بر ۵۹ ولسوالی (۱۴.۵ درصد قلمرو) تسلط داشته و دو طرف، حکومت و طالبان، برای مسلط شدن بر ۱۱۹ ولسوالی دیگر (۲۹.۲ درصد قلمرو) درگیر اند".

اما محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع ملی، افغانستان به صدای امریکا گفت جز ۱۱ ولسوالی افغانستان که از سه سال گذشته "در تهدیدات دشمن است" بقیه ولسوالی ها و شهرهای ۳۴ ولایت افغانستان در کنترول قوای حکومتی است.

آقای رادمنش این ۱۱ ولسوالی را مشخص نساخت، اما بیشتر ولسوالی‌هایی که در آن طالبان نفوذ و فعالیت دارند، در ولایت های شرقی، جنوب شرقی و جنوبی افغانستان موقعیت دارد.

این در حالی است که مقام‌های امریکایی و افغان استراتیژی جدید ایالات متحده برای افغانستان را که بر افزایش حملات به هدف شکست طالبان و محدود ساختن نفوذ آن گروه تاکید دارد، موفقیت آمیز عنوان کرده اند.

قوای افغان

سیگار همچنان گزارش داده است که شمار نیروهای نظامی افغان در جریان سال گذشته، حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

رقم مجموعی قوای افغان، به شمول اردو، پولیس و قوای هوایی تا ماه جنوری ۲۰۱۸ در گزارش سیگار حدود ۲۹۶ هزار نفر ارایه شده است که در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ایالات متحده و ماموریت ناتو در افغانستان به تشکیل، تجهیز و تمویل قوای مسلح ۳۳۴ هزار نفری برای افغانستان متعهد اند.

جان ساپکو، سرمفتش ویژه گفته است که بازسازی قوای نظامی افغان، اولویت کلیدی ایالات متحده و جامعۀ بین المللی بوده و کاهش توانایی سربازان افغان مایۀ نگرانی است.

XS
SM
MD
LG