لینک های دسترسی

Breaking News

نصف منسوبان پولیس در جنوب افغانستان مخدرات مصرف می‌کنند – سیگار


دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) با نشر گزارشی گفته است که نیمی از نیروهای پولیس در چهار ولایت جنوبی افغانستان – قندهار، زابل، هلمند و ارزگان – مواد مخدر مصرف می‌کنند و بر اساس این گزارش تا ۷۰ درصد بست‌ها در صفوف پولیس افغانستان "خیالی" است.

سیگار روز چهارشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله‌) گفته است که این اداره تحقیقات مستقل را در مورد مصرف مخدرات از سوی منسوبان پولیس افغان انجام نداده و گزارش این نهاد بر بنیاد تحقیق "ارزیابی تهدیدات داخلی در نیروهای پولیس" است که آن را ریاست امنیت داخلی وزارت داخلۀ افغانستان در همکاری با ریاست امنیت ملی آن کشور انجام داده است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گزارش سیگار را در مورد استعمال مواد مخدر از سوی منسوبان پولیس افغان تایید و یا رد نکرد، اما گفت در این زمینه تحقیقات صورت می‌گیرد.

آقای آرین گفت: "ماگزارش اخیر سیگار را دریافت کرده ایم، زیر ارزیابی ما قرار دارد و پس از ارزیابی همه جانبه نتایج و دیدگاه خود را در رابطه با هموطنان خود شریک می‌سازیم. "

در بخشی از گزارش سیگار از ظرفیت‌ها و دست آورد های نیروهای پولیس در قطعات خاص مبارزه با مواد مخدر تمجید به عمل آمده است. گزارش همچنان برخی موفقیت‌های وزارت داخله را مبارزه با فساد برشمرده است.

بر بنیاد گزارش سیگار، ریاست امنیت ملی و مدیریت امنیت داخلی وزارت داخلۀ افغانستان همچنین دریافته اند که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از پست‌ها در تشکیلات پولیس "خیالی" اند، یعنی افراد واقعی در آن پست‌ها کار نمی‌کنند.

سیگار همچنان گزارش داده است که در سراسر افغانستان، فهرست منسوبان قطعات مملو از نام‌های جعلی و نام سربازانی است که در درگیری‌ها کشته شده اند، اما مرگ آنان رسماً گزارش نشده است.

بر اساس آمار حکومت افغانستان، شمار نیروهای دفاعی و امنیتی افغان به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد، اما نه جامعه بین المللی و نه‌هم مقامات افغان می‌دانند که چه تعداد منسوب اردو و پولیس حضور فزیکی دارند یا چه تعداد منسوب امنیتی و دفاعی در یک زمان معین حاضر به انجام وظیفه اند.

موجودیت پولیس خیالی، نرسیدن معاش پولیس در زمان معین و اکمالات غیرمعیاری، به دلیل نبود آمار دقیق پولیس در ولایات، مشکلات عمده‌ای است که همواره وزارت داخلۀ افغانستان را زیر انتقاد جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده که بزرگترین کمک‌کنندۀ نیروهای امنیتی و دفاعی افغان است، قرار داده است.

وزارت داخلۀ افغانستان حدود یک و نیم سال پیش برای جلوگیری از فساد و رسیدگی به مشکل "پولیس خیالی" روند بایومتریک منسوبان پولیس را آغاز کرده بود.

در آن زمان مقام‌های وزارت داخلۀ افغانستان به صدای امریکا گفته بودند که بخش زیاد تشکیلات ۱۳۵ هزار نفری پولیس افغانستان بایومتریک شده و به گفتۀ آنان با ختم این روند دیگر پولیس خیالی وجود نخواهد داشت.

اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که پولیس خیالی نه تنها از تشکیلات وزارت داخلۀ افغانستان محو نشده بلکه افزایش نیز یافته است.

XS
SM
MD
LG