لینک های دسترسی

Breaking News

سیما سمر: زنان در صفوف پولیس باید مصؤون باشند


در دومین کنفرانس ملی "حقوق بشر و پولیس" بر حضور، مصوونیت و ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پولیس تاکید شد
در دومین کنفرانس ملی "حقوق بشر و پولیس" بر حضور، مصوونیت و ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پولیس تاکید شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نهادهای امنیتی افغان - وزارت داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی - تفاهمنامه‌هایی را در دومین کنفرانس ملی "حقوق بشر و پولیس" امضا کرد که بر اساس آن این کمیسیون، آموزش‌های حقوق بشری را برای نهادهای امنیتی افغانستان فراهم می‌کند.

همچنان این تفاهمنامه‌ها به کمیسیون حقوق بشر اجازه می‌دهد که از وضعیت حقوق بشر در نهادهای امنیتی افغانستان نظارت کند.

سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر در این کنفرانس گفت که پولیس "زنجنیر اول تأمین عدالت" است و اگر مأموریت خود را به درستی انجام ندهد، نهادهای عدلی و قضایی نمی‌توانند به وظایف شان به درستی عمل کنند.

در دومین کنفرانس ملی "حقوق بشر و پولیس" که بر حضور، مصوونیت و ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پولیس تاکید شد، بیشتر اشتراک‌کنندگان، خانم‌هایی بودند که در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کنند.

به باور خانم سمر، زنانی که به صفوف پولیس پیوسته‌اند، "سنت‌شکنی بزرگی" انجام داده‌اند و باید آنان توانمند شوند.

خانم سمر افزود "تا زمانی که زنان در صفوف پولیس امنیت و مصؤونیت نداشته باشند، نمی‌توانند امنیت زنان و دختران را در جامعه تأمین کنند".

آگاهی از تمام قوانین، اعتماد به نفس، احترام به قوانین از مواردی دیگری بود که رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به پولیس اناث توصیه کرد.

رییس کمیسیون حقوق بشر، با اشاره به نمونه‌بودن زنان در صفوف پولیس گفت که این مسأله سبب می‌شود تا بانوان دیگر نیز اعتماد کنند و به صفوف پولیس بپیوندند.

این در حالی است که افغانستان از رهگذر استخدام زنان در صفوف پولیس و اردو با مشکلات جدی مواجه است. سنت‌های موجود اجتماعی و نبود اعتماد بر نهادهای امنیتی، از عوامل عمده‌ای است که مانع حضور زنان در صفوف پولیس و اردوی افغانستان شده؛ هرچند که امتیازهای خوبی برای طبقه اناث در نظر گرفته شده است.

با گذشت چند سال پیاپی وزارت داخله نتوانسته است به هدف تعیین‌شده برسد؛ حضور پنج تا ده هزار خانم در صفوف پولیس.

در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ خانم در تشکیلات وزارت داخلۀ افغانستان وظیفه اجرا می‌کند؛ اما این وزارت برای بیشترشدن رقم پولیس زن و رسیدگی به مشکلات آنان، دو سال پیش شوراهایی را ایجاد کرد که شمار آن حالا به ۸۰ شورا می‌رسد و دارای ۱۶۶۰ عضو است.

اکرام‌الدین یاور معین وزارت داخلۀ افغانستان در این کنفرانس نیز گفت که این وزارت متعهد است تا از زنان در صفوف پولیس حمایت کند.

به گفتۀ وی، در حال حاضر، بودجۀ هنگفتی برای توانمندی زنان در صفوف پولیس در نظر گرفته شده است تا آموزش‌های مسلکی را فراگیرند.

آقای یاور افزود که تا اکنون، ۱۶۰۰ تن از دختران به ترکیه فرستاده شده و آموزش‌های مسلکی را فرا گرفته‌اند و این وزارت ۴۷۰ بست در ۳۴ ولایت برای حل مشکلات خانوادگی در نظر گرفته که زنان پولیس در این بست‌ها گماشته خواهند شد.

این مقام وزارت داخله، تعهد سپرد که مشکلات پولیس اناث را وزارت داخله به صورت جدی پیگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر نیز تأکید کرد که حضور زنان در صفوف پولیس مهم است و زمانی می‌تواند مؤثر واقع شود که مقامات وزارت داخله، قوماندانان امنیه و آمران پولیس با زنان عضو پولیس همکاری کنند و با آن‌ها مانند "خواهرشان" رفتار کنند.

خانم سمر افزود "کسانی که مرتکب تخطی حقوق بشری و آزار و اذیت جنسی می‌شوند، باید مورد پاسخگویی قرار گیرند. اگر قرار باشد ضعف اخلاقی کار خراب باشد، کار خراب برای مرد و زن عیب است، تنها برای زنان نیست".

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، برای مصؤونیت بیشتر پولیس اناث، بر ایجاد مکان‌های جداگانه برای نماز، طعام‌خانه، اتاق نوکریوالی و اتاق تبدیل لباس تأکید کرد و افزود در غیر آن زنان در صفوف پولیس مصؤون نخواهند بود.

حکومت افغانستان در حالی می‌خواهد که سنت‌های موجود در رابطه به حضور زنان در صفوف پولیس را بشکند که بر اساس نظرسنجی سال گذشتۀ مرکز تحقیقاتی آسیا فوندیشن، حدود ۶۰ فیصد زنان افغان، حضور خانم‌ها در صفوف اردو و پولیس را قابل قبول ندانسته اند.

XS
SM
MD
LG