لینک های دسترسی

Breaking News

سیما سمر: ادامۀ فرهنگ معافیت سبب افزایش فساد می‌شود


سیما سمر گفت که با تداوم فساد، جنگ و منازعه در افغانستان نیز ادامه می‌یابد
سیما سمر گفت که با تداوم فساد، جنگ و منازعه در افغانستان نیز ادامه می‌یابد

سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تداوم فساد در نهادهای رسمی این کشور، سبب افزایش منازعات و جنگ می‌گردد و پیامد ادامۀ فرهنگ معافیت، فساد است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه "کنفرانس ملی حقوق بشر و مبارزه با فساد" را برگزار کرد، رئیس این کمیسیون در آغاز این کنفرانس گفت، رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان، نیاز به ریشه‌کنی فساد دارد و فساد عامل عدم اعتماد به روند دموکراسی در افغانستان شده است.

خانم سمر، پامال شدن کرامت انسانی و حقوق بشر را با تداوم فساد مرتبط خواند.

او تأکید کرد "متأسفانه ادامۀ فرهنگ معافیت فساد را تشویق می‌کند، در صورتی که پاسخگویی نباشد، باز تقویت فساد بیشتر می‌شود، حالا مبارزه با فساد، مبارزه یک ساله یا یک روزه نیست، مبارزه با فساد به یک تعهد سیاسی بسیار جدی نیاز دارد، که ما تعهد سیاسی داشته باشیم که مبارزه می‌کنیم با فساد، بدون این که مسایل سیاسی و شخصی را در نظر بگیریم".

خانم سمر با اشاره با کار دوامدار در راستای مبارزه با فساد و شریک ساختن مردم در این زمینه گفت، یکی از راه‌های مبارزه با فساد، این است تا تمام مسایل در این بخش، از دید حقوق بشری نگریسته شود.

مبارزۀ همه جانبه، دقیق، دوامدار و شفاف را رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، کلید مؤفقیت مبارزه با فساد در این کشور خواند و گفت که هر شهروند افغان در هر ردۀ که قرار دارد باید مبارزه با فساد را برای حفاظت از کرامت انسانی از محیط کاری‌اش آغاز کند.

جکوبس بریکس تانگی، سفیر کشور دنمارک در این کنفرانس نیز، فساد را عامل ازبین‌رفتن اداره شفاف و تقسیم نابرابر قدرت و ثروت خواند.

او تأکید کرد، فساد پدیده‌ای است که قراردادهای اجتماعی را تخریب می‌کند و سبب ناامنی می‌گردد.

هرچند سران حکومت افغانستان، مبارزه با فساد و حکومتداری خوب را در اولویت کاری شان قرار داده اند و در این بخش، برعلاوۀ ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد و جرایم سنگین، راهبرد ملی مبارزه با فساد را تصویب کرده است؛ اما هنوز هم بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، افغانستان در بین هشت کشور مفسد جهان قرار دارد.

XS
SM
MD
LG