لینک های دسترسی

Breaking News

سفر هیات پارلمانی ایران به کابل؛ متقی، امیر عبداللهیان را به کابل دعوت کرد


هم‌زمان با سفر هیات پارلمانی ایران به کابل، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک تماس تلیفونی از وزیر خارجۀ ایران به کابل دعودت کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک تماس تلیفونی در مورد توزیع آب دریان هلمند گفتگو کرده است.

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه یکشنبه ۲۷ اگست (پنجم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که دوجانب روی یک سلسله موضوعات بحث کرده و وزیر خارجهٔ ایران بار دیگر بر مسله حقابۀ ایران از دریای هلمند تاکید کرده است.

وزارت خارجۀ ایران گفته است: "امیر عبداللهیان با اشاره به حضور گسترده اتباع افغانستان در ایران افزود: تهران بر همکاری همه طرف‌ها در داخل افغانستان در راستای ثبات و‌ امنیت و رفاه مردم افغانستان تاکید دارد."

وزارت خارجۀ ایران گفته است که متقی به پاس قدردانی از ایران، از عبداللهیان برای سفر به کابل دعوت کرده است. اما وزارت امور خارجه ایران نگفته که آیا وی این دعوت را پذیرفته است یا خیر.

این در حالی است که ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، از بازدید روز گذشتۀ یک هیات ایرانی از ساحات پایین‌تر بند کجکی و کمال خان گزارش داده است.

همچنان ایرنا ویدیوی کوتاهی از این بازدید منتشر کرد که در آن برخی شهروندان ایران از یک منطقۀ متاثر از خشکسالی بازدید می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایران هنوز در مورد مکالمات تلیفونی و بازدید هیات ایران از مناطق پایین بند کجکی و بند کمال خان چیزی نگفته است، اما این وزارت از دیدار امیرخان متقی با هیات هفت نفرۀ پارلمان ایران به ریاست جواد کریمی قدوسی در کابل خبر داده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت، با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که امنیت، مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق، محافظت مرزها و تجارت از آجندای دیدار سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان با این هیات پارلمانی ایران بوده است.

تکل افزود: "او [امیرخان متقی] تاکید کرد که افغانستان بازاری خوب برای صنایع ایران است، لهذا لازم است که افغانستان و ایران در بخش تجارت و ترانزیت تسهیلات بیشتر ایجاد و ازین فرصت استفادهٔ بهینه کنند."

موضوع آب دریای هلمند در حالی بار دیگر تحت تمرکز ایران و مقامات طالبان قرار گرفته که چند روز قبل برخی رسانه‌های ایرانی به نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجۀ آن کشور، گزارش دادند که ایران از حکومت طالبان خواسته است که هر ماه از جریان آب دریای هلمند نظارت صورت گیرد.

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل به تاریخ ۱۳ اگست (۲۲ اسد) به خبرگزاری فارس گفته بود که برای نخستین بار یک هیات تخنیکی ایرانی از جریان آب دریای هلمند بازدید کرده است.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ تفاهمنامۀ توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

حکومت‌های پیشین افغانستان گفته بودند که به دلیل چهار دهه جنگ و عدم مدیریت آب در افغانستان، سالانه حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب به ایران سرازیر شده و این بیشتر از میزانی است که در معاهده تعیین شده است.

خشکسالی طولانی مدت در برخی مناطق مرزی افغانستان و ایران نیاز به آب در دو سوی مرز را به شدت افزایش داده است. علاوه بر خشکسالی، افغانستان در سال‌های اخیر بند کمال خان را نیز در امتداد دریای هلمند ساخته است.

گروه

XS
SM
MD
LG